ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2018-09-27

Polskie drogi nie dla wszystkich pojazdów - opinia prof. Bogusława Liberadzkiego



SEKCJA

Przewoźnicy czekają na decyzję Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie niedostosowania sieci polskich dróg do nośności 11,5 t. Skargę przeciwko naszemu krajowi skierowała do ETS Komisja Europejska.


Czekając na wyrok, który powinniśmy poznać jeszcze w tym roku, ZMPD zadaje ekspertom pytanie, dlaczego polskie drogi nie odpowiadają europejskim standardom, mimo że od wielu lat powinny. Kto odpowiada za taki stan rzeczy? Dziś na nasze pytania odpowiada wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, były minister transportu i gospodarki morskiej, prof. Bogusław Liberadzki.

SEKCJA

Prof. Bogusław Liberadzki: Skarga Komisji Europejskiej może być groźna jeżeli okazałoby się, że ze środków UE finansowaliśmy modernizację dróg, ale wykazane inwestycje nie były zgodne z planowanymi normami technicznymi. To oznaczałoby nadużycie. Mam nadzieję, że tak nie było.

1. Dlaczego, mimo tak dużej modernizacji dróg wynikającej z olbrzymich nakładów środków pochodzących z UE, jedynie nieco ponad połowa sieci dróg krajowych i zaledwie niecałe 3 procent całej sieci dróg jest dopuszczonych do ruchu pojazdów z naciskiem 11,5 t osi napędowej?

Budowa autostrad, dróg ekspresowych, przebudowa i wzmocnienie nawierzchni dróg krajowych były wielkimi wyzwaniami, jakie stanęły przed Polską od lat 90. Przyjęliśmy na siebie stosowne zobowiązania w negocjacjach warunków członkostwa w UE. Objęcie naszego kraju polityką spójności od 2007 roku otworzyło dostęp do dziesiątek miliardów euro. Priorytet uzyskała budowa dróg najwyższej kategorii - autostrad i dróg ekspresowych. Teraz, i to pilnie, trzeba systematycznie modernizować pozostałą sieć krajówek oraz dróg niższych kategorii, jeżeli są tam zlokalizowane punkty nadania lub dostaw ładunków przewożonych ciężkim taborem ciężarowym. Niedobór krajowych funduszy to główny powód stanu technicznego dróg. Dostępne od 12 lat środki wspólnotowe umożliwiły realizację dużych programów drogowych. Jest to zatem realna korzyść z członkostwa w UE.

2. Czy z punktu widzenia wytrzymałości dróg występują ograniczenia, które wpływają na brak możliwości dopuszczenia dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych do nacisku 11,5 t osi napędowej tam, gdzie zlokalizowana jest większość miejsc nadania i przeznaczenia ładunków?

Lokalizacja przemysłu jest podstawowym kryterium modernizacji dróg, niezależnie od ich kategorii. Jest to powinność sektora publicznego, aczkolwiek warto też korzystać z rozwiązań partnerstwa publiczno-prywatnego.

3. Co mogłoby się stać, gdyby dopuszczono dziś ruch pojazdów o nacisku osi 11,5 t na wszystkich drogach krajowych oraz pozostałych?

Polityka transportowa UE rekomenduje tworzenie europejskich korytarzy transportowych, narodowych zintegrowanych z regionalnymi systemami dróg kołowych, kolejowych, wodnych oraz przewozów multimodalnych. Nie ma potrzeby dostosowywania całej sieci drogowej do standardu 11,5 t/oś napędowa. To nie było by racjonalnie ekonomicznie.

4. Jeżeli skarga zostanie rozpatrzona po myśli KE, jakie wywoła to skutki dla Polski?

Gdyby dopuścić bez ograniczeń ruch pojazdów o nacisku 11,5 t/oś, nastąpiłaby szybka degradacja dróg niższej kategorii. Natomiast dostosowanie wszystkich dróg, łącznie z gminnymi i powiatowymi, byłoby marnotrawstwem gospodarczym. Ponadto ruch ciężkich pojazdów byłby uciążliwy dla mieszkańców, czego wciąż często jesteśmy świadkami. Rząd, w tym administracja drogowa, powinny wypracować koncepcję spójnej sieci dróg o dopuszczalnym nacisku 11,5 tony osi napędowej. Trzeba pilnie i w pierwszej kolejności modernizować odcinki dróg krajowych, które nie są dostosowane do tego standardu. Jednocześnie należy egzekwować przestrzeganie normy i prawa.
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD