ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
ZMPD w Brukseli
2018-03-13

Bruksela: ZMPD ostrzega przed skutkami Brexitu



SEKCJA

Decyzja o wystąpieniu przez Wielką Brytanię ze struktur Unii Europejskiej oraz związane z nią konsekwencje dla europejskiego rynku, to od wielu miesięcy jeden z najważniejszych tematów politycznej debaty w Brukseli. Z punktu widzenia branży transportowej wysiłki negocjatorów z UE i UK nie przełożyły się do tej pory na propozycje konkretnych rozwiązań, które mógłby zagwarantować stabilne funkcjonowanie rynku transportu drogowego po Brexicie.


Biorąc pod uwagę ogromne znaczenie brytyjskiego rynku dla polskich przewoźników, ZMPD zintensyfikowało swoje wysiłki na rzecz budowania świadomości wśród krajowych i europejskich decydentów na temat zagrożeń, jakie mogą się zmaterializować w przypadku braku osiągnięcia odpowiedniego porozumienia pomiędzy UE i UK. Ostatnią ku temu okazją było zorganizowane 13 marca br. w Brukseli posiedzenie Grupy Roboczej ds. Transportu, działającej w ramach Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES), czyli organu Unii Europejskiej reprezentującego interesy pracodawców i pracowników w Europie. Do udziału w wydarzeniu w roli prelegenta zaproszony został stały przedstawiciel ZMPD przy UE Piotr Szymański. Przekazał w swoim wystąpieniu najważniejsze uwagi, obawy i rekomendacje branży, zebrane m.in. podczas zorganizowanej przez ZMPD w Warszawie w lutym br. międzynarodowej konferencji „Brexit – konsekwencje dla transportu drogowego”.

Uczestnicy spotkania, wśród nich delegaci z Polski: Janusz Pietkiewicz – wiceprezydent Pracodawców RP oraz dyrektor Krzysztof Ostrowski z Business Centre Club zapoznali się na początek z danymi statystycznymi, prezentującymi skalę obecnych przewozów towarowych między UE-27 a Wielką Brytanią, szacowanych na ponad 4 mln pojazdów rocznie (z czego ponad 20 proc. wykonywanych jest przez polskie firmy). Tak wielka skala wymiany handlowej w połączeniu z funkcjonującym obecnie modelem gospodarki, zakładającym szybkie i terminowe dostawy towarów, już obecnie stanowi wyzwanie dla branży, mimo że ruch między kontynentem a Wielką Brytanią odbywa się w ramach Wspólnego Rynku i Unii Celnej. W związku z deklaracjami rządu UK o planowanym wyjściu tego kraju z obu ww. systemów, a co za tym idzie - przywróceniem kontroli granicznych i odpraw celnych, trzeba przygotować się na znaczące utrudnienia, których skala jest de facto trudna do oszacowania.

Na uczestnikach spotkania szczególnie duże wrażenie zrobiły dane pokazujące, że zwiększenie obecnego czasu kontroli ciężarówki średnio o 2 minuty przełoży się na 27 km korka przed granicą. Problemem w kontekście przekraczania granicy z Wielką Brytanią jest także fizyczny brak miejsca do budowy nowej infrastruktury celnej i parkingowej, niewystarczająca liczba wykwalifikowanego personelu po obu stronach kanału La Manche, a także niepewność dotycząca dostępnych docelowo dla przewoźników reżimów tranzytowych (na chwilę obecną pewny pozostaje tylko system TIR). W swojej prezentacji przedstawiciel ZMPD przedstawił także praktyczne aspekty związane z wygaśnięciem po Brexicie w relacjach z UK unijnego dorobku prawnego, regulującego dostęp do zawodu przewoźnika (np. licencja wspólnotowa), dostęp do rynku (w tym kontekście zagrożone jest szczególnie prawo do kabotażu) oraz transgraniczne ściganie wykroczeń.
 
Piotr Szymański zaapelował do członków EKES o wsparcie postulatów branży transportu drogowego i ich priorytetyzację podczas dalszych negocjacji z Wielką Brytanią – „Bez transportu nie ma wymiany handlowej” - to hasło, które przyjęła cała branża, aby zwrócić uwagę na kluczowe znaczenie podnoszonych przez nas problemów, nie tylko z punktu widzenia sektora transportu, ale całej gospodarki europejskiej. Z naszego punktu widzenia brak porozumienia UE z UK stanowi opcję absolutnie nie do przyjęcia – podkreślił.

Opr. PS

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD