INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
ZMPD uczestniczyło 10 października 2016 r. w konsultacjach na temat ochrony interesów polskich przewoźników międzynarodowych w relacjach z innymi państwami. Głównymi uczestnikami rozmów byli wiceminister spraw zagranicznych Robert Grey, wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, prezes ZMPD Jan Buczek oraz prezes Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych Rafał Jańczuk.
Ocena sytuacji w przypadku wszystkich stron dyskusji była podobna. Polacy zdobyli dominującą pozycję w Europie i to wywołuje próby eliminowania ich z rynku poprzez działania naruszające zasady uczciwej konkurencji oraz reguły wolnego handlu. Protekcjonizm państw zachodniej Europy to nic innego jak próba zakłócania procesów rynkowych restrykcjami administracyjnymi. Nawet obecne kłopoty przewoźników z nielegalnymi imigrantami w Calais są wykorzystywane w tym procesie. Jak inaczej interpretować bierność służb francuskich przy jednoczesnych drakońskich karach dla kierowców i przewoźników, które Brytyjczycy nakładają nawet wtedy, kiedy prowadzący pojazdy zgłaszają niechcianych pasażerów. Inny poważny problem stanowią kontrole polskich ciężarówek przez francuską policję. Francuzi słyną z nakładania nieuzasadnionych wysokich kar, od których niezwykle trudno się odwołać. Mówił o tym zarówno Jan Buczek, jak i Rafał Jańczuk.
Protekcjonizm na zachodzie, problemy z Rosją na wschodzie. Dopiero od niedawna jest instrukcja dla polskich i rosyjskich służb kontrolnych, która ma zagwarantować jednoznaczną interpretację przepisów przewozowych. Wciąż brak kontyngentu zezwoleń na 2017 rok. Rosjanie próbują od lat eliminować Polaków z rynku, wykorzystując kwestię zezwoleń.
Definicja problemów nie nastręcza większych problemów. Trudniej odpowiedzieć na pytanie, jak z tym walczyć.
Zdaniem wiceministra Jerzego Szmita jednym ze sposobów ochrony polskiego transportu może być inicjatywa zliberalizowania przepisów przewozowych w całej Unii Europejskiej. Wymaga to jednak zbudowania koalicji wokół polskich propozycji, a więc będzie procesem długotrwałym.
GITD proponuje przygotowanie zbioru przepisów obowiązujących w wybranych państwach. Nieznajomość przepisów w połączeniu z barierą językową to droga do kłopotów, których, mając wiedzę, można uniknąć.
Wiceminister Robert Grey uważa, że kluczem do rozmów z innymi państwami jest dokumentowanie nieprawidłowości. Bez udokumentowania problemów nie da się skutecznie negocjować ich rozwiązywania.
Jan Buczek zwracał uwagę, że rzeczywista pozycja przewoźników na rynku europejskim zależy też od wewnętrznej polityki władz wobec branży. Przyjazna postawa administracji krajowej pozwala łatwiej znosić szykany na zewnątrz. Przykładem kraju wspierającego rozwój swojego transportu może być Litwa.
Uczestnicy spotkania zdecydowali, że powinien powstać zespół skupiający przedstawicieli MSZ, MIiB, GITD oraz zaproszonych organizacji przewoźników. Zadaniem zespołu będzie monitorowanie problemów i wypracowywanie propozycji rozwiązań.
Informacja własna ZMPD. Opr. SJ
Komunikat GITD
- Jesteśmy zadowoleni z rozpoczęcia wspólnych działań na rzecz ochrony polskiego transportu w Europie. Bezpieczeństwo polskich przewoźników za granicą jest dla nas priorytetem - powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Więcej w informacji GITD
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.