ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2020-08-06

Pismo ZMPD do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie wprowadzenia systemu elektronicznej kontroli zezwoleń



SEKCJA

Prezes ZMPD Jan Buczek wystosował pismo do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z apelem o przeanalizowanie zasad funkcjonowania nowego systemu opłaty elektronicznej. Środowisko, poza utrudnieniami, widzi w nim również inne zagrożenia, w tym również nieuzasadnione zwiększenie kosztów związanych ze sposobem wnoszenia opłaty za drogi.


List nawiązuje do pisma z 16 lipca 2020 roku, dotyczącego przyszłych utrudnień w wykonywaniu przewozów spowodowanych wprowadzeniem konieczności rejestrowania w nowym systemie opłaty elektronicznej numerów rejestracyjnych przyczep i naczep w zespołach pojazdów poruszających się po drogach płatnych.


Treść pisma publikujemy poniżej oraz w załączniku.
 

SEKCJA
Pan Andrzej Adamczyk
Minister Infrastruktury


Szanowny Panie Ministrze,    

pragnę nawiązać do mojego pisma z dn. 16 lipca 2020 roku (20/00384/DTR/PMI), w którym zwróciłem uwagę na przyszłe utrudnienia w wykonywaniu przewozów spowodowane wprowadzeniem konieczności rejestrowania w nowym systemie opłaty elektronicznej numerów rejestracyjnych przyczep i naczep w zespołach pojazdów poruszających się po drogach płatnych.

Dodatkowo chcę zaapelować do Pana Ministra o przeanalizowanie jeszcze raz zasad funkcjonowania nowego systemu, bowiem środowisko, poza utrudnieniami, widzi w nim również inne zagrożenia, w tym również nieuzasadnione zwiększenie kosztów związanych ze sposobem wnoszenia opłaty za drogi.

Obecnie, aby poruszać się po drogach płatnych, przewoźnik jest zobowiązany do wypożyczenia urządzenia (viabox). Jeśli nastąpi taka potrzeba może w każdej chwili oddać to urządzenie do operatora i uzyskać zwrot  kaucji (120 zł). Tymczasem nowy system poboru opłat narzuca na przewoźnika obowiązek związany z dostarczaniem danych geolokalizacyjnych do systemu. Przewoźnik nie może dokonać zapłaty za przejazd, wykupując np. ,,bilet” na przejazd daną trasą. Natomiast musi wyposażyć pojazd w urządzenie GPS z przesyłem danych do systemu. Urządzenie to może być dostarczone z firmy specjalizującej się w takich usługach (jest również przewidziana opcja dostarczenia przez Ministra Finansów, jeśli na rynku nie będzie takich urządzeń), bądź może to być telefon smartfon lub tablet z zainstalowaną odpowiednią aplikacją. Ta druga opcja może być funkcjonalna jedynie dla okazjonalnego i sporadycznego wykupu opłaty. Niestety cały koszt tego wyposażenia ma ponieść przewoźnik. Niezależnie od tego, czy jest to lokalizator, czy smartfon koszt zakupu, łącznie z przekazem danych, wynosi w skali np. dwóch lat kilkaset euro. Tymczasem większość przewoźników, którzy wykonują przewozy krajowe i międzynarodowe, ze względu na koszty nie korzysta ani z lokalizacji GPS pojazdów, ani nie wyposaża kierowców w smartfony. Dlatego wprowadzenie nowego systemu opłat tym sposobem będzie dla nich dużym obciążeniem. Naszym zdaniem takie rozwiązanie nie powinno mieć miejsca. Operator systemu poboru opłat powinien wyposażyć użytkowników zobowiązanych do wnoszenia opłat w urządzenia, które będą naliczały należne opłaty. Urządzenia te powinny stanowić własność operatora i do niego powinny być zwracane. Ten sposób jest w Europie powszechnie stosowany.

Wg uzasadnienia do ustawy wprowadzającej nowy system opłat drogowych zapisano, że ma być on mniejszym obciążeniem dla użytkowników, co stoi w sprzeczności z realiami. 
 
Ponadto chcę zauważyć, że zmiana systemu opłat to doskonała okazja do zrealizowania postulowanego przez ZMPD od wielu lat rozwiązania polegającego na automatycznej kontroli zezwoleń drogowych przewoźników zagranicznych 

ZMPD wielokrotnie zwracało uwagę resortu na problem braku odpowiednich kontroli zagranicznych przewoźników (szczególnie ze wschodu), którzy mają swobodny dostęp do polskiego rynku transporotowego przez wewnętrzne granice UE (szczególnie LT-PL, SK-PL, CZ-PL i DE-PL), to jest tam, gdzie nie ma pełnej i szczegółowej kontroli drogowej.  Niestety, w ustawie wprowadzającej System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (Dz.U. 2020 poz. 1087) nie znaleźliśmy przepisów, które ułatwiałyby spełnienie tych  dodatkowych, ale bardzo ważnych funkcji z punktu widzenia ochrony rynku.

ZMPD od wielu lat wnosi o zautomatyzowanie kontroli drogowej zezwoleń drogowych przewoźników zagranicznych. Nasze pisma do Ministerstwa Infrastruktury to między innymi (w załączeniu): z dn. 12.06.2019 (19/00533/SEK/JBU), z dn. 27.07.2018 (nr 18/00688/SEK/JBU), czy też z dn. 07.10.2016 (nr 42/DTR/2016). Wedle składanych deklaracji ze strony administracji, w tym ze strony Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wskazywano, że administracja pracuje nad tą dodatkową, zabieganą przez nas funkcją. Jednak sprawa była odkładana ze względu na np. pilny tryb przejęcia systemu opłat przez GITD, czy też rozwój elektronicznego systemu kontroli zezwoleń.

Szanowny Panie Ministrze, 
kryzys spowodowany pandemią COVID19 spowodował zaostrzenie walki konkurencyjnej. Nie chcemy przegrać tej walki na rynku UE i rynku przewozów na wschód. Co więcej, przy zmniejszonym wolumenie ładunków widzimy coraz bardziej większą penetrację naszego rynku i naszych dróg przez przewoźników ze wschodu (Rosja, Białoruś, Ukraina).  Prosimy o podjęcie działań i umożliwienie wnoszenia opłat drogowych przez przewoźników bez obowiązku zakupu urządzeń oraz o obronę polskiego transportu poprzez uruchomienie systemu automatycznej kontroli zezwoleń drogowych przewoźników zagranicznych.


Z poważaniem
Jan Buczek
Prezes ZMPD
SEKCJA

#NazwaPobierz
1Pismo ZMPD do Ministerstwa Infrastruktury_wprowadzenie systemu elektronicznej kontroli zezwoleńpobierz PDF
     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD