INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Drugą część konferencji poświęcono szczegółom procedur celnych, które będą obowiązywały na nowo powstałej granicy celnej pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską.
Wymiana towarowa z Wielką Brytanią po bezumownym Brexicie będzie możliwa wyłącznie z zastosowaniem jednej z procedur celnych, tj. TIR lub WPT. Przy przekraczaniu granicy proces ten oparty będzie na zasadzie wyprzedzającego przygotowania formalności i dokumentów.
Przewoźnicy, operatorzy będą zobowiązani do skompletowania i przygotowania wszystkich dokumentów najpóźniej 1 godzinę przed przyjazdem na granicę. W celu uproszczenia, ułatwienia i przyspieszenia kontroli dokumentów graniczne kraje unijne: Francja, Belgia i Holandia, jak również Wielka Brytania udostępniają aplikacje, które pozwalają na scalenie zgłoszenia celnego wraz z towarzyszącymi dokumentami (np. świadectwa fitosanitarne, weterynaryjne) pod jeden kod kreskowy.
Przed wjazdem pojazdu drogowego na terminal w porcie lub do tunelu będzie przeprowadzana wstępna weryfikacja dokumentów. Transporty, które nie będą miały kompletnych i poprawnych dokumentów, nie będą wpuszczane na terminal. Na terminalu (zarówno po stronie francuskiej przy eksporcie z UE, jak i brytyjskiej przy eksporcie z Anglii) nastąpi automatyczne sczytanie i scalenie kodu kreskowego (pod którym spakowane są wszystkie elektroniczne dokumenty) z numerem rejestracyjnym pojazdu.
Podczas przejazdu kierowca zostanie powiadomiony, czy po zjeździe z promu i po wyjeździe z tunelu ma się kierować na przejście zielone i bez problemów kontynuować podróż, czy na przejście pomarańczowe - do dalszej kontroli. Przewoźnicy, którzy będą korzystali z karnetów TIR, będą zawsze kierowani na linię pomarańczową w celu dokonania formalności w urzędzie celnym.
UWAGA. Poniższy fragment został zmieniony.
Koniecznym będzie posiadanie numeru EORI do wymiany towarowej do i z Wielkiej Brytanii oraz w przypadku ubiegania się o pozwolenie na stosowanie uproszczonych procedur celnych.
Przewoźnicy i ich przedstawiciele – w celu przedłożenia deklaracji skróconych wwozu (Entry Summary Declarations, tj. Safety & Security Declarations, które dla importu do Wielkiej Brytanii nie będą wymagane przez przynajmniej sześć miesięcy od 31 października 2019 r.) nie muszą posiadać brytyjskiego numeru EORI. Transporty TIR w Wielkiej Brytanii aktualnie będą oparte wyłącznie na dokumentacji papierowej. Polskie firmy transportowe stosujące system TIR nie muszą posiadać brytyjskiego numeru EORI. Jednak w przyszłości, gdy wymagane będzie złożenie skróconych deklaracji wwozu, przewoźnik TIR będzie musiał pozyskać brytyjski numer EORI, ale tylko wtedy, gdy sam będzie dokonywał zgłoszenia.
Podczas korzystania z procedury T, brytyjski numer EORI musi posiadać gwarant, który wystawia przewoźnikowi dokument T1/T2.
Brytyjski numer EORI, jak i informacje na ten temat można uzyskać pod adresem https://www.gov.uk/eori
Brytyjskie władze celne zapewniają, że urzędy celne są przygotowane do wypełnienia wszystkich formalności związanych zarówno z procedurą WPT, jak i z karnetem TIR.
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Brexit - zabezpieczanie pojazdu | pobierz PDF |
2 | Brexit - zapobieganie kradzieżom | pobierz PDF |
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.