ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Brexit
2019-09-13

– Brexit jest przesądzony. Z umową czy bez niej – powiedział w ZMPD brytyjski minister ds. Brexitu Stephen Barclay



SEKCJA

 

– Zrobimy wszystko co w naszej mocy, by w Dover nie było opóźnień – powiedział 13 września 2019 r. podczas spotkania w siedzibie ZMPD poświęconego zbliżającemu się opuszczeniu UE przez Wielką Brytanię brytyjski minister ds. Brexitu Stephen Barclay.


– Dla nas najważniejszą kwestią jest zapewnienie przepustowości granicy. Zdajemy sobie sprawę z tego, że sytuacja jest dziś napięta do granic możliwości – powiedział brytyjski minister ds. Brexitu Stephen Barclay. – Problem polega na tym, że o ile my chcemy, by wszystko przebiegało bez zakłóceń, to przedstawiciele Komisji Europejskiej twierdzą, że ze względu na integralność wspólnego rynku trzeba wprowadzić kontrole na granicy. To będzie czynnik, który spowoduje opóźnienia, które mogą sięgnąć od półtora do nawet dwóch dni – ostrzegł brytyjski minister. Zapytał przedstawicieli ZMPD, czy kierowcy są w pełni świadomi tego, czego będzie się od nich wymagać przy przekraczaniu granicy.

Jan Buczek zapewnił brytyjskich gości o tym, że Zrzeszenie na bieżąco informuje swoich członków o aktualnej, szybko zmieniającej się sytuacji. Polscy przewoźnicy realizujący transporty na Wyspy wiedzą, co może ich spotkać za kilka tygodni i próbują się do tego jak najlepiej przygotować, m.in. już starają się o brytyjski numer EORI. – Wydaje mi się, że nie da się im nic więcej powiedzieć. Można ich co najwyżej jeszcze bardziej przestraszyć, czego nie chcemy, bo już teraz wielu z nich rezygnuje z planowania jazdy do Wielkiej Brytanii i szuka innych rynków – powiedział prezes ZMPD. Jego zdaniem przewoźnicy pogodzili z faktem, że Polska i Wielka Brytania będą w różnych strefach ekonomicznych.

– Najbardziej doskwiera dziś to, że nie wiadomo, kiedy i w jakiej formie to nastąpi. Dlatego chcemy, żeby to było już za nami. Oby się nie okazało, że będziemy musieli dostosowywać się do nowych warunków w środku zimy. To najgorszy czas na naprawianie błędów czy nauczenie się nowych zachowań – dodał Jan Buczek. Na uwagę dotyczącą kolejek na granicy podkreślił, że zarówno przedstawiciele KE jak i przedstawiciele polskiego rządu zdają sobie sprawę z sytuacji i są mocno zaniepokojeni tym, co będzie po 31 października 2019 r. – Nie jestem politykiem lecz pragmatykiem i wiem, że będą ogromne problemy – powiedział prezes ZMPD.

Podczas spotkania Stephen Barclay wielokrotnie wyrażał nadzieję, że umowę wyjścia uda się wypracować co spowoduje, że w okresie implementacyjnym nic się nie zmieni. Zauważył, że warto pracować nad tym, by do tej umowy doszło, bo "końcowa nagroda jest bardzo duża". Jeśli jednak okaże się, że umowy jednak nie będzie, strona brytyjska będzie robić wszystko, by złagodzić skutki trudnej sytuacji. Minister podkreślił przy tym, że Brexit jest postanowiony – z umową czy bez niej. 

– Do niedawna mieliśmy nadzieję, że do Brexitu jednak nie dojdzie i wymiana handlowa między Wielką Brytanią a UE będzie się odbywała na dotychczasowych zasadach – powiedział prezes Buczek. –  Nasza nadzieja brała się m.in. z analiz ekonomicznych, z których jasno wynika, że funkcjonowanie w wielkim obszarze ekonomicznym jakim jest UE jest korzystne dla wszystkich będących w nim państw. Niestety, politycy żyją w swoim świecie, prowadzą swoją grę, w której – czy tego chcemy czy nie – musimy niestety uczestniczyć. Brytyjscy przedsiębiorcy też byli zaskoczeni decyzją o Brexicie. Uważają, że jest dla nich i całej brytyjskiej gospodarki szkodliwy – dodał prezes ZMPD. Przypomniał w tym miejscu o intensywnej współpracy z ambasadorem Wielkiej Brytanii Jonathanem Knottem, mającej na celu przygotowanie zarówno branżę transportu międzynarodowego jak i polską administrację do nowej sytuacji.

W opinii brytyjskiego ministra szansą na uporządkowane wyjście Wielkiej Brytanii z UE jest przekonanie Brukseli o płynących z tego faktu (w porównaniu do no deal Brexit) korzyściach przez biznes, którego głos w tej sprawie – jak twierdził Stephen Barclay – nie jest jednak wystarczająco mocno słyszany. To polskie i brytyjskie firmy, a nie politycy w Brukseli najbardziej odczują skutki bezumownego Brexitu. Przypomniał też, że premier Boris Johnson zaakceptował niemal wszystkie warunki KE z wyjątkiem trzykrotnie odrzuconej przez brytyjski parlament kwestii tzw. backstopu. 

– Jesteśmy gotowi do dalszych rozmów, lecz Komisja Europejska nie wykazuje się elastycznością. To muszą być prawdziwe negocjacje, gdzie rozmawiają obie strony, a nie sytuacja, gdy jedna z nich okopuje się na swoim stanowisku – powiedział minister. Sugerował, by przekonywać krajowych decydentów, że najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich będzie podpisanie umowy rozwodowej. W odpowiedzi prezes Buczek poinformował, że ZMPD regularnie przekazuje politykom obawy branży, ale rządzący podejmują autonomiczne decyzje. – Jesteśmy świadomi, że skutki bezumownego Brexitu dotkną wielu branż. Spodziewam się z tego powodu ogromnych perturbacji na granicy. Wierzę jednak, że wielu polskich przedsiębiorców dostosuje się do nowej sytuacji, choć być może nasz udział w wymianie handlowej między naszymi państwami zmniejszy się – powiedział na koniec prezes Jan Buczek.

W spotkaniu wzięli także udział m.in. ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce Jonathan Knott, ze strony ZMPD zaś zastępca dyrektora Departamentu Transportu Joanna Popiołek oraz radca prezesa Tadeusz Wilk.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

SEKCJA      
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD