ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2019-03-15

Dekarbonizacja transportu poprzez opłaty drogowe – czy to zadziała?



SEKCJA

Z inicjatywy IRU odbyła się w Brukseli 6 marca br. międzynarodowa konferencja poświęcona problematyce dekarbonizacji transportu drogowego oraz zmianie zasad dotyczących pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury.


Powodem jej organizacji były trwające właśnie na forum instytucji UE prace związane z reformą europejskiego sektora transportu drogowego, w tym zmniejszenia jego wpływu na środowisko naturalne. W konferencji uczestniczył przedstawiciel ZMPD Piotr Szymański.

Wydarzenie zgromadziło ok. 200 uczestników, wśród nich reprezentantów sektora międzynarodowego transportu drogowego i przedstawicieli instytucji UE, którzy wspólnie poszukiwali odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób efektywnie zmniejszać uzależnienie branży od paliw kopalnych i stymulować jej przemianę w kierunku pełnej dekarbonizacji. Zgodnie z propozycjami przedstawionymi przez KE, cel ten miałby być osiągnięty nie tylko dzięki wprowadzeniu innowacyjnych rozwiązań w produkowanych pojazdach ciężarowych, ale także poprzez zmiany zasad pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej.

Uczestnicy konferencji podkreślali, że pobieranie opłat od użytkowników dróg może przyczynić się do zmniejszenia tzw. śladu węglowego sektora transportu tylko jeśli uzyskane w ten sposób dochody zostaną ponownie zainwestowane „u źródła”, przyczyniając się do rozwoju infrastruktury oraz nowych technologii. Skrytykowano też propozycje zmian w dyrektywie w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe. Zdaniem branży eurowinieta powinna być wykorzystywana jako narzędzie wspierające wysiłki służące dekarbonizacji i poprawie bezpieczeństwa w sektorze, a nie jako instrument promujący inne rodzaje transportu.

Sporo miejsca w debacie poświęcono kwestii objęcia opłatami za użytkowanie dróg także transportu autobusowego i autokarowego. Zbiorowy transport pasażerski to w rzeczywistości jedno z rozwiązań służących ograniczeniu emisji CO2 oraz zmniejszeniu natężenia ruchu. Powstające w ten sposób korzyści dla społeczeństwa powinny być powszechnie uznawane oraz dodatkowo wspierane przez system odpowiedniego wsparcia i zachęt.

Przedstawiciele branży przewozowej podkreślali, że jest ona gotowa odegrać swoją rolę w osiąganiu ambitnych celów klimatycznych UE i inwestować w nowe technologie, w tym elektryfikację i paliwa alternatywne. Warunkiem jest jednak podjęcie przez decydentów działań, które gwarantowałyby, że takie innowacje będą nie tylko łatwo dostępne, ale i wycenione na rozsądnym poziomie. W innym przypadku nie przyjmą się one w sektorze, w którym koszt oferowanych usług pozostaje kluczowym elementem decydującym o konkurencyjności firmy.

W trakcie konferencji uczestnicy mieli okazję do obejrzenia krótkiego filmu, na którym swoje doświadczenia, oczekiwania i obawy związane z dekarbonizacją transportu drogowego wyrazili reprezentanci firm transportowych z Hiszpanii, Niemiec i Polski. Wśród nich znalazł się reprezentujący ZMPD Krzysztof Dakowicz z ADAMPOL S.A, który wskazał przykłady podejmowanych przez firmę działań z zakresu poprawy efektywności energetycznej swojej floty. Równocześnie Dakowicz wyraził wątpliwości dotyczące zawartych w dyrektywnie o eurowiniecie zapisów defaworyzujących przewoźników w stosunku do innych użytkowników dróg.

Transport odpowiada za około 1/4 wszystkich emisji CO2 w UE. Z przeprowadzonego w 2018 r. badania dotyczącego tzw. kosztów zewnętrznych generowanych przez wszystkie rodzaje transportu wynika, że transport drogowy odpowiada za mniej niż 10 proc. tych kosztów. Jednocześnie składki od przewoźników nadal mają bardzo wysoki udział w całkowitej kwocie wszystkich pobieranych opłat.

Opr. ZMPD/PS

SEKCJA
Film dostępny po kliknięciu na zdjęcie.

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD