INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
W Ministerstwie Infrastruktury na kolejnym spotkaniu z udziałem m.in. dyrektora Departamentu Transportu ZMPD Piotra Mikiela oraz jego zastępcy Joanny Popiołek omówione zostały konsekwencje Brexitu dla międzynarodowego transportu drogowego, natomiast w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii przedstawione zostały szczegółowe kwestie związane z opuszczeniem struktur unijnych przez Wielką Brytanię w szerszym kontekście. W tej debacie wzięli udział m.in. prezes ZMPD Jan Buczek oraz radca prezesa Tadeusz Wilk.
Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zrelacjonował przebieg prac legislacyjnych w Unii Europejskiej nad projektem rozporządzenia WE w sprawie wspólnych zasad zapewniających podstawowe połączenia w zakresie transportu drogowego towarów w związku z wystąpieniem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej.
Celem tego rozporządzenia ma być ustanowienie - w przypadku braku umowy wyjścia (tzw. no deal) - tymczasowych przepisów regulujących transport drogowy towarów między UE a Wielką Brytanią po jej wystąpieniu z UE. Na podstawie tego rozporządzenia przewoźnicy brytyjscy otrzymają prawo świadczenia usług w transporcie dwustronnym i tranzycie przez co najmniej jedno państwo członkowskie UE. Analogiczne prawo (na zasadzie wzajemności) ma zostać przyznane przewoźnikom unijnym.
Poza zakresem projektowanej regulacji pozostaną przewozy kabotażowe. Przepisy rozporządzenia mają wejść w życie następnego dnia po dniu wystąpienia Wielkiej Brytanii z UE i mają obowiązywać do 31 grudnia 2019 r.
Minister Adamczyk poinformował również, że w związku z sytuacją, jaka powstała po odrzuceniu na Komisji TRAN dwóch z trzech sprawozdań do Pakietu Mobilności, w Parlamencie Europejskim nie podjęto jak na razie żadnych decyzji co do dalszego procedowania nad tym pakietem.
W spotkaniu zorganizowanym przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii uczestniczyli również przedstawiciele Ministerstw: Spraw Zagranicznych, Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Cyfryzacji.
Przedstawiciel MSZ zaprezentował ogólne założenia wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Podkreślil, że MSZ jako scenariusz bazowy rozpatruje aktualnie „twardy” Brexit, choć po ostatnich glosowaniach w Parlamencie Brytyjskim spodziewa się, że strona brytyjska będzie chciała doprowadzić jeszcze do rozmów z Unią Europejską w celu uzyskania korzystniejszych warunków wyjścia. Jeżeli do tego dojdzie, to finał tych rozmów byłby ok. połowy lutego. Innym zagadnieniem jest termin Brexitu, który nadal jest jednoznacznie określony na 29 marca 2019 r.
Przedstawicielka MRPiPS zaprezentowała zagadnienia związane z delegowaniem pracowników po Brexicie. Zwróciła m.in. uwagę, że po ewentualnym Brexicie bez umowy nie będzie kontynuacji formularza PD A1.
Przedstawicielka Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przedstawiła zagadnienia związane z uznawaniem kwalifikacji zawodowych po Brexicie, natomiast przedstawiciel Ministerstwa Cyfryzacji przedstawił problematykę ochrony danych osobowych (RODO), zwracając m.in. uwagę na problem legalizacji praw jazdy.
Jednocześnie podkreślono możliwość korzystania z informacji, publikowanych na bieżąco na stronach internetowych poszczególnych ministerstw zarówno polskich jak i angielskich, m.in. na stronie www.biznes.gov.pl.
Wszyscy zainteresowani mogą znależć dodatkowe informacje pod linkami:
Informacja Komisji Europejskiej dla transportu
Brexit - konsekwencje dla przedsiębiorców. Informacja MPiT
Jak przetrwać Brexit - informacja
Jak przetrwać Brexit - broszura
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.