ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Brexit
2019-01-17

BREXIT. Co dalej?



SEKCJA

15 stycznia 2019 r. brytyjska Izba Gmin nie zaakceptowała umowy wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. To głosowanie nazywane jest największą parlamentarną porażką od ponad 100 lat. Następnego dnia, 16 stycznia 2019 r., brytyjska premier Theresa May, obroniła jednak swoją pozycję. Poddane pod głosowanie votum nieufności dla jej rządu zostało odrzucone.

Co teraz?


Wielka Brytania odrzuca proponowaną jej umowę wyjścia, jednak nie ma żadnego innego pomysłu czy i jak dalej poprowadzić negocjacje. Wydaje się, że obecnie jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest wynegocjowanie dodatkowego czasu i to po stronie Londynu leży taka inicjatywa. Unia Europejska z dużym niepokojem obserwuje sytuację i przede wszystkim chce uniknąć chaosu, który jest nieunikniony w przypadku bezumownego wyjścia Wlk. Brytanii ze struktur Unii. A zatem mamy dwie możliwości: bezumowny Brexit 29 marca 2019 r. lub przesunięcie terminu do lata, albo nawet później, o czym wspomniała już sama premier May podczas debaty 16 stycznia.


Jeżeli jednak twardy Brexit okaże się nieuchronny, będzie to poważne zagrożenie dla polskich firm transportowych zaangażowanych w wymianę handlową między Wyspami a Unią. Jedyną sensowną rekomendacją dla polskich firm transportowych zaangażowanych w wymianę handlową z Wielką Brytanią jest powstrzymanie się od przewozów w tym trudnym okresie, dopóki sytuacja na granicy się nie ustabilizuje i wyjaśnią się podstawy prawne relacji brytyjsko - unijnych. Wielka Brytania stanie się dla nas krajem trzecim i będą wobec niej stosowane zasady takie jak w przewozach do Turcji czy na Ukrainę. W sytuacji, gdy nic nie jest ustalone i przygotowane (np. na granicy) przewoźnicy i kierowcy narażanie są na poważne problemy w wykonywaniu transportu, w tym na przestoje w gigantycznym korku bez infrastruktury i straty finansowe wynikające z zablokowania aut oczekujących na przekroczenie tej, zewnętrznej już, granicy UE. Przewoźnicy powinni także renegocjować obecne umowy w związku z zaistnieniem nowych, niestety negatywnych okoliczności, na które nie mają wpływu. W tym zakresie zarówno unijni importerzy, jak i eksporterzy są w podobnie trudnej sytuacji i rozumieją, że obecne łańcuchy dostaw po prostu zostaną zerwane.


Jeśli jednak rząd brytyjski zdecyduje się przesunąć datę Brexitu, a nie wydaje się, aby Unia Europejska nie przychyliła się do tej prośby, to dostaniemy dodatkowy czas na przygotowania. Jednak mamy nadzieję, że ten czas nie zostanie stracony przez polityków brytyjskich. Jakiś model przyszłych relacji musi być wypracowany i to po stronie brytyjskiej Izby Gmin leży przygotowanie sensownych propozycji. Jeśli tego nie zrobią, ponownie powróci wizja twardego Brexitu.  

Opr. ZMPD/JP
 
SEKCJA



Theresa May: pora odłożyć na bok własny interes i zrealizować brexit
 

"Wierzę, że moim obowiązkiem jest wykonanie instrukcji (przekazanej nam przez) Brytyjczyków, aby wyjść z Unii Europejskiej i taka jest moja intencja. Posłowie powiedzieli jasno czego nie chcą; teraz musimy razem pracować konstruktywnie, aby ustalić to, czego parlament chce" - podkreśliła May, wzywając do "odłożenia na bok własnego interesu" politycznego.
(…) "Teraz - ponad dwa i pół roku później - nadeszła pora, abyśmy zjednoczyli się, postawili interes narodowy na pierwszym miejscu i zrealizowali wolę wyrażoną w referendum" - zakończyła, przypominając, że w ostatnich wyborach parlamentarnych w 2017 roku aż 80 proc. wyborców zagłosowało na ugrupowania, które miały zapisane w programie obietnice uszanowania wyniku plebiscytu.
W razie braku większości dla umowy proponowanej przez May lub jakiegokolwiek alternatywnego rozwiązania Wielka Brytania automatycznie opuści UE o północy z 29 na 30 marca bez umowy na mocy procedury wyjścia opisanej w art. 50 traktatów.
Taki scenariusz prawdopodobnie doprowadziłby do poważnych utrudnień w handlu międzynarodowym i problemów z zaopatrzeniem w żywność, leki oraz zaburzyłby europejski łańcuch dostaw, np. w branży motoryzacyjnej. Więcej


Francja uruchomiła plan awaryjny
 

Premier Edouard Philippe: "Pewne jest, że scenariusz brexitu bez porozumienia (między Wielką Brytanią a Unią Europejską) jest coraz mniej nieprawdopodobny. Z tego powodu podjąłem decyzję o uruchomieniu planu na taki wypadek" - oświadczył premier na konferencji prasowej.  
Na plan awaryjny, przygotowywany od kwietnia 2018 r., składają się "kroki legislacyjne i prawne, by zapewnić, by nie doszło do zakłóceń prawnych oraz by prawa francuskich obywateli i firm były skutecznie chronione" - dodał Philippe.  
(…) Plan przewiduje wsparcie finansowe dla portów i lotnisk, które w razie twardego brexitu ucierpiałyby najbardziej.  
Philippe zapowiedział, że rząd zatrudni 600 dodatkowych pracowników sektora publicznego, w tym funkcjonariuszy służby celnej, do obsługi handlu między krajami i zapewnienia bezpieczeństwa.   Rozważane są również działania wspierające sektor rybołówstwa, który również mocno ucierpiałby w razie twardego brexitu - dodał premier. Więcej


W Polsce zaniepokojenie
 

Wicemarszałek Senatu Adam Bielan: "Wciąż możliwy jest upadek rządu pani premier May. Pytany o możliwość tzw. otwartego brexitu, czyli wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej bez podpisania z nią porozumienia, odpowiedział, że Polska patrzy na taki scenariusz "z niepokojem".
Bielan zaznaczył, że żaden z jego kolegów mieszkających w Wielkiej Brytanii nie jest w stanie ocenić, który scenariusz jest najbardziej prawdopodobny. "Jesteśmy w sytuacji, w której nie sposób przewidzieć tego, co będzie za miesiąc" - powiedział. Więcej


"Brexitowy chaos" – opinie niemieckich gazet
 

"Die Welt" pisze o "brexitowym chaosie" i, cytując międzynarodowych przywódców, wskazuje na międzynarodowe zainteresowanie wydarzeniami w brytyjskim parlamencie z tego tygodnia. "Izba Gmin odrzuciła umowę o brexicie. Co teraz zrobi Wielka Brytania, pozostaje niejasne" - ocenia.
Konserwatywny dziennik kreśli pięć możliwych scenariuszy dla Londynu. To nowe wybory, drugie referendum, brexit bez umowy, UE pozostająca twarda w negocjacjach oraz pójście Brukseli na ustępstwa. Jednocześnie zaznacza, że w Brukseli istnieje nadzieja na drugie referendum w Wielkiej Brytanii.
Tygodnik "Der Spiegel" pisze na swoim portalu, że May jest wciąż w grze, ale jasne jest, że "szaleństwo tych dni nie jest jeszcze za nią". Ocenia, że brexit pozostaje "nierozwiązanym +megatematem+, który powoduje, że przyszłość Zjednoczonego Królestwu oraz May jest niepewna. Więcej

Brexit uderzy w transport i polską żywność
 

Analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego: Brexit spowoduje duże zakłócenia w działalności polskich firm transportujących towary przez Kanał La Manche. Chodzi o to, że wydłuży się czas transportu ładunków oraz wzrosną jego koszty. Większa część towarów może docierać na rynek brytyjski drogą morską, co wykluczy polskie firmy przewozowe. Dodatkowo twardy brexit może oznaczać dla transportu drogowego powrót do zezwoleń na wykonywanie przewozów.

Wyjście Wielkiej Brytanii z UE bez umowy oznaczać będzie powrót stawek celnych oraz zwiększenie poziomu barier pozataryfowych we wzajemnym handlu. Przy zachowaniu obecnej struktury towarowej, cło na polskie towary wysyłane do Wielkiej Brytanii może wzrosnąć średnio do 8,5 proc. (…) Eksport towarów rolno-spożywczych do Wielkiej Brytanii może zostać objęty stawką celną na średnim poziomie 28 proc. Więcej
 

 

     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD