ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2018-06-05

Delegowanie: komentarze naszych europosłów



SEKCJA

 
Elżbieta Łukacijewska

Wczorajsze głosowanie na Komisji Transportu i sukces, jaki udało nam się odnieść, pokazuje, że kompromis (nawet w bardzo trudnych sprawach) jest możliwy do osiągnięcia. Wystarczą miesiące ciężkiej pracy, używanie dobrych argumentów (w które zostałam wyposażona dzięki współpracy z przedstawicielami firm transportowych), rozmów i dyplomacji. To pozwoliło przekonać moich kolegów z różnych grup politycznych do zagłosowania za wyłączeniem operacji międzynarodowych i tranzytu spod zasad delegowania.
Zastosowanie zasad delegowania do transportu międzynarodowego stworzyłoby olbrzymie obciążenia dla firm, a same zapisy byłyby nie do wyegzekwowania. Ponadto podważyłyby konkurencyjność firm transportowych i zaburzyły swobodny przepływ towarów. Cieszę się, że udało się wyeliminować idące w tym kierunku propozycje i zaprezentować zdroworozsądkowe podejście z korzyścią dla sektora. Mam nadzieję, że podczas dalszych negocjacji z państwami członkowskimi, rząd polski utrzyma to, co udało się tutaj wywalczyć.
 
W skład propozycji szczególnie istotnych dla Polski wchodzi także m.in. konieczność odbierania odpoczynku poza kabiną, poza sytuacją, gdy kierowca zatrzyma się na certyfikowanym parkingu z odpowiednią infrastrukturą, doprecyzowanie zasad wykonywania kabotażu (2 dni w jednym kraju członkowskim i 7 dni ogólnie), szereg propozycji przyczyniających się do zwalczania firm-skrzynek pocztowych czy konieczność wprowadzenia inteligentnych tachografów we wszystkich pojazdach o dmc od 2,4 t do 2024 roku. Propozycje przewidują też stopniową cyfryzację sektora, np. poprzez wprowadzenie możliwości korzystania z elektronicznych listów przewozowych.
 
Od początku mówiłam, że należy przede wszystkim poprawić egzekwowalność zasad i je uprościć, co nie oznacza że Parlament powinien poddawać wszystkie przepisy nadmiernym restrykcjom. Kabotaż np. powstał po to, aby kierowcy w drodze powrotnej nie musieli wracać pustą ciężarówką i tym samym miał pozwolić na optymizację transportu międzynarodowego, dlatego wywalczyłam najkorzystniejszą propozycję z tych, które były na stole. Przyjęte propozycje są zdecydowanym sygnałem dla rządów państw członkowskich: chcemy sprawiedliwej konkurencji w ramach wolnego rynku.
 
Wczorajsze głosowanie kształtuje ogólne podejście Parlamentu Europejskiego przed rozmowami trójstronnymi z Komisją i Radą Unii, które mają się odbyć po wakacjach.

 
SEKCJA

Kosma Złotowski 

Poniedziałkowe głosowania w Komisji TRAN nad tzw. Pakietem Mobilności pokazały trzy rzeczy. Po pierwsze powstała w Parlamencie Europejskim solidna, prorynkowa większość, która uważa, że dalsze dzielenie wspólnego rynku i objęcie delegowaniem sektora transportu drogowego, to złe i kosztowne rozwiązania nie tylko z perspektywy firm z EŚW. Po drugie, warunki pracy, a przede wszystkim warunki odpoczynku kierowców, powinny ulec znaczącej poprawie, a inwestycje we właściwą infrastrukturę, taką jak bezpieczne parkingi, są niezbędne. Po trzecie, w najbliższej przyszłości nie możemy liczyć na dalszą liberalizację zasad kabotażu, a rynki krajowe będą zamknięte dla zagranicznych przewoźników i to wcale nie ma związku z delegowaniem lub jego brakiem.

Po ponad roku prac udało się wyłączyć tranzyt i transport międzynarodowy z dyrektywy 96/71. To ogromny sukces Polski, odniesiony ponad podziałami politycznymi, który do samego końca nie był pewny. Kompromis udało się osiągnąć po wielu trudnych spotkaniach i rozmowach, w których jako jedyny polski europoseł miałem zaszczyt reprezentować Grupę EKR. Ogromne znaczenie w trakcie oficjalnych i nieoficjalnych rozmów miało wsparcie zrzeszeń i organizacji branżowych, wśród których ZMPD odegrało szczególną i chlubną rolę. Bez fantastycznej współpracy wszystkich osób i instytucji z Polski, i nie tylko, zaangażowanych w prace nad sprawozdaniem poseł Kyllonen, nie moglibyśmy patrzeć z takim optymizmem na przyszłe negocjacje z Radą i Komisją.

Niestety pozytywny obraz całości psuje zaostrzenie zasad realizowania operacji kabotażowych. Pomimo postępującej liberalizacji i otwierania rynków krajowych w przypadku usług przewozu osób i towarów w UE innymi środkami transportu, transport drogowy jako jedyny pozostaje przykładem odwrotnej tendencji. Objęcie kabotażu delegowaniem ma z pewnością swoje uzasadnienie, ale już dodatkowe ograniczenie czasu na wykonywanie tego rodzaju operacji do 48 godzin na państwo członkowskie trudno zrozumieć, podobnie jak tak zwany 3-dniowy cooling-off period. Raport Ismaila Ertuga jest niestety pełen tego rodzaju pułapek i barier dla małych i średnich firm, które mogą się okazać bardzo kosztowne dla polskich przedsiębiorców. Szkoda, że tak wielu europosłów głosowało za przyjęciem tego sprawozdania.

Jednak patrząc obiektywnie na kształt tzw. Pakietu Mobilności po głosowaniach w Komisji TRAN warto docenić osiągnięte sukcesy, bo jeszcze rok temu wydawały się one poza naszym zasięgiem. Znaleźliśmy sojuszników i obroniliśmy ważny dla Polski sektor transportu międzynarodowego. Praca jednak się nie kończy, a zdobyte doświadczenia i kontakty trzeba będzie wykorzystać na kolejnych etapach procesu legislacyjnego.

 
SEKCJA

Bogusław Liberadzki
 
Proporcją głosów 27 do 21 wygraliśmy wyłączenie kierowców samochodów z obowiązywania dyrektywy o pracownikach delegowanych. Udało się zbudować koalicję wielu państw, często wbrew stanowisku największych grup politycznych, dla odrzucenia propozycji Komisji Europejskiej. Nowe państwa otrzymały wsparcie także od Włochów, Hiszpanów i Greków.

Docenić należy wysiłki ZMPD na forum partnerów oraz współpracy z parlamentarzystami.

Taktyka wyłączenia międzynarodowego transportu drogowego z dyrektywy o pracownikach delegowanych, przyjętej w Strasburgu tydzień wcześniej, do uregulowania odrębnego w I Pakiecie Mobilności przyniosła sukces na tym etapie.

Ostateczne rozstrzygnięcie nastąpi w trakcie głosowania plenarnego w Strasburgu.
     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD