ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Galeria
FTD
2018-05-11

Forum Transportu Drogowego: jest zgoda na porozumienie z MEN



SEKCJA

Dyskusja na temat porozumienia dotyczącego współpracy przewoźników z MEN w kwestii wspierania przez przedsiębiorców kształcenia w zawodzie kierowca-mechanik, zakończona zgodą na podpisanie tego dokumentu, oraz kontrowersje wokół obniżenia limitu wwozu paliwa do 200 litrów były głównymi tematami kolejnego Forum Transportu Drogowego, które odbyło się 10 maja 2018 r. w siedzibie ZMPD.


– Po wielu latach konsekwentnych starań udało się nam wreszcie przywrócić do szkół nauczanie w zawodzie kierowca-mechanik. To przełom, ale my chcemy iść dalej – powiedział prezes ZMPD Jan Buczek. – Nie jesteśmy od tego, by zajmować się edukacją. Naszym zadaniem jest przewożenie towarów, ale nie możemy teraz odsunąć się od tego tematu. Mamy bowiem świadomość, że ten mechanizm jeszcze nie jest na tyle naoliwiony, by bez naszego zaangażowania mógł sam się kręcić – dodał Jan Buczek.

Wyrażając zadowolenie z inicjatywy ZMPD przedstawiciele środowiska przewoźników międzynarodowych zaznaczyli jedocześnie obawy dotyczące ewentualnej konieczności zaangażowania finansowego, które porozumienie mogłoby za sobą pociągnąć – chodzi m.in. o koszty związane z praktyczną nauką zawodu i BHP. Przewodniczący Komisji Szkoleniowej ZMPD i jednocześnie wiceprzewodniczący Rady Zrzeszenia Euzebiusz Gawrysiuk wytłumaczył zebranym, że to MEN zobowiązany jest do organizacji praktyk. Firma transportowa udostępnia jedynie bazę, natomiast kwestia BHP, nadzoru, ubrań roboczych, ubezpieczenia leży po stronie ministerstwa.

Obecni na Forum przedstawiciele resortu edukacji – dyrektor Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego MEN Urszula Martynowicz oraz jej zastępca Piotr Bartosiak – przedstawiając szczegółowe zapisy porozumienia wykazali, że niepokój przedsiębiorców jest nieuzasadniony. – Podpisanie tego dokumentu nie jest obwarowane żadnymi restrykcjami. To jedynie stwierdzenie woli współpracy sygnatariuszy – zapewniała dyr. Martynowicz, przypominając jednocześnie fakt owocnej współpracy z niektórymi obecnymi na sali przewoźnikami. Podkreśliła, że funkcjonowanie szkoły branżowej praktycznie nie może już odbywać się bez przedsiębiorców. – Do końca maja powinien być gotowy zestaw nowelizacji ustaw regulujących szkolnictwo zawodowe – powiedziała dyr. Martynowicz. – Nasze propozycje trafią na początku września do parlamentu, bo zmiany ustaw przewidują zmiany w budżecie państwa. Mamy nadzieję, że prawo zostanie przyjęte przez Sejm do końca roku – dodała. Piotr Bartosiak zaznaczył z kolei, że kuratorzy oświaty w poszczególnych regionach Polski są gotowi do pomocy merytorycznej w zakresie współpracy przedsiębiorców ze szkołami.

W związku z tym, że podczas Forum nie pojawiły się głosy przeciwne porozumieniu z MEN, prezes Jan Buczek poinformował, uroczyste podpisanie tego dokumentu odbędzie się jeszcze w maju.

Drugim tematem były kontrowersje wokół obniżenia limitu wwozu paliwa do 200 litrów. Zdecydowana większość uczestników Forum w mocnych słowach wyraziła sprzeciw wobec działań rządu, które zdaniem FTD wprowadzą nierównowagę na europejskim rynku. – Komu chcemy tym limitem zaszkodzić? Sobie?! Przecież po wprowadzeniu tych ograniczeń obce ciężarówki będą wjeżdżać przez granicę z Litwą, gdzie te ograniczenia nie będą obowiązywać – powiedział Władysław Żero, przypominając, że połowa rosyjskich transportów przekracza litewsko-polską granicę ciężarówkami na litewskich numerach.

Z przebiegu dyskusji wynika, że przedstawiciele stowarzyszeń przewoźników są gotowi wyrazić zgodę na wprowadzenie limitu, lecz tylko i wyłącznie w przypadku połączenia tego faktu ze zwrotem części akcyzy na paliwo, co w wielu państwach europejskich jest już normą, a także objęciem tymi regulacjami wszystkich przewoźników przekraczających zewnętrzną granicę Unii Europejskiej. Andrzej Olechnicki z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego – organizacji, której członkowie byli za wprowadzeniem limitu 200 litrów – uzasadniał tę decyzję ogromną liczbą wjeżdżających do Polski ciężarówek na litewskich tablicach rejestracyjnych, które wykorzystując możliwość wwozu 600 litrów taniego paliwa w poważny sposób naruszają kruchą równowagę konkurencyjną. Zgodził się jednak, że należy wymóc na decydentach, by proponowane przez rząd kontrowersyjne propozycje objęły wszystkich przewoźników – przede wszystkim zaś tych, którzy wjeżdżają do Polski przez granicę z Litwą. Podczas gorącej dyskusji podkreślano konieczność wspólnego działania całego środowiska. – Nie może być tak, że niektóre organizacje przedstawiają rządzącym swoje stanowisko, nie uzgadniając tego wcześniej z Forum, które przecież w założeniu miało być platformą reprezentującą opinię całej branży – powiedział Jerzy Szepietowski. Euzebiusz Gawrysiuk, chcąc sprowokować zebranych do przypomnienia sobie idei, jaka przyświecała powołaniu tej platformy dyskusyjnej zastanawiał się wręcz, czy Forum Transportu Drogowego powinno dalej istnieć, skoro „i tak każdy robi, co chce”. Natychmiast zripostował Zygmunt Sieńko twierdząc, że „FTD jest naszym najważniejszym osiągnięciem”.

Podsumowując tę część spotkania Jan Buczek powiedział, że wprowadzenie tych przepisów doprowadzi do oddania dużej części rynku bardzo prężnej konkurencji ze Wschodu. – Bezwzględnie od Finlandii po Grecję musi istnieć prawna symetria w sprawie ewentualnego ograniczania limitu wwozu paliwa – powiedział Jan Buczek.

W części poświęconej sprawom różnym po raz kolejny na FTD poruszono kwestię przyznawania zezwoleń na Rosję. Jerzy Szepietowski zwrócił uwagę, że informacja o przydziale kolejnej puli ukazała się na stronie BTM dopiero 4 maja, mimo że rozdzielająca je komisja społeczna, na której czele stoi dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Tadeusz Wilk, zakończyła prace w piątek 27 kwietnia. Andrzej Olechnicki podkreślił, że problem leży po stronie urzędników, którzy – z uwagi na majówkę – nie zamieścili w odpowiednim czasie tej ważnej informacji. Dyr. Wilk przypomniał zasady obowiązujące przy podziale zezwoleń: podstawą nie jest liczba posiadanych przez przewoźnika pojazdów, lecz procent wykorzystania przez niego tych zezwoleń. Dyskusja stała się punktem wyjścia do propozycji prezesa Jana Buczka, by wprowadzić kwestię współpracy z BTM jako jeden  z głównych tematów kolejnego posiedzenia Forum, co spotkało się z ogólną aprobatą.

Władysław Żero zwrócił z kolei uwagę na problem naziemnych zbiorników na paliwo. – Strażacy pozwalają na posiadanie i użytkowanie jedynie tych do pięciu tysięcy litrów. Reszta musi być zamknięta – powiedział. Zaznaczył, że użytkuje zbiorniki od 2007 r., a przepisy zmieniające możliwość korzystania z nich weszły w 2010 r. Na koniec posiedzenia dyr. Wilk krótko przedstawił przebieg obrad sejmowej komisji do spraw zmiany ustawy o transporcie drogowym.

Opr. ZMPD/PG/RP

SEKCJA      




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD