ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2017-06-28

Pakiet Mobilności – posiedzenie w Parlamencie Europejskim



SEKCJA

27 czerwca 2017 r. w Parlamencie Europejskim odbyło się wysłuchanie zorganizowane wspólnie przez posłów z Grupy Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów z Komisji Transportu i Turystyki oraz z Komisji ds. Zatrudnienia i spraw socjalnych.

Tematem przesłuchania była wymiana poglądów w zakresie Pakietu Mobilności, przedstawionego przez Komisję Europejską 31 maja br. Na wysłuchanie zaproszeni zostali przedstawiciele związków zawodowych pracowników transportu oraz przedstawiciele pracodawców. Wśród zaproszonych gości był również prezes ZMPD Jan Buczek, który reprezentował na posiedzeniu punkt widzenia przedsiębiorców - przewoźników.

Podczas dyskusji przedstawiciele pracowników konsekwentnie twierdzili, że warunki pracy kierowców są trudne, dlatego ich wynagrodzenie powinno być godne, a rozłąka z rodziną ograniczana do minimum. Zwracali uwagę na fakt, że często wypłata kierowcy zawiera składniki, które nie wchodzą do podstawy wynagrodzenia, co w przypadku choroby i emerytury nie zapewnia kierowcy wystarczających środków do życia. Związkowcy z Czech wskazywali na wykorzystywanie kierowców z Europy Środkowo-Wschodniej przez firmy typu letter-box. Krytykowali postępujący protekcjonizm państw Europy Zachodniej. Wskazywali także na poważne zagrożenie ze strony szarej strefy. Ich zdaniem w tej sytuacji przedsiębiorcy będą wybierać samozatrudnienie, aby uniknąć wymogów płacy minimalnej czy delegowania, co nie sprzyja przedsiębiorczości i tworzeniu nowych miejsc pracy.

Prezes ZMPD Jan Buczek przedstawił krytyczne uwagi do projektu Pakietu Mobilności. Zaznaczył, że branża transportowa miała duże oczekiwania wobec Komisji Europejskiej. Liczyła na to, że wobec postępującego protekcjonizmu Komisja - jako strażnik traktatów – postara się o rozwiązanie tych problemów. Tak się nie stało, a proponowane rozwiązania będą dużym wyzwaniem dla polskich firm transportowych i nie wpłyną pozytywnie na ich przyszłość. Prezes Buczek ma największe zastrzeżenia do trzech kwestii: odbioru odpoczynku regularnego w kabinie kierowcy, obowiązkowego powrotu do bazy, delegowania pracowników. Zaznaczył, że prawodawca wprowadził rozwiązania nierealne. - Jak można wymagać odpoczynku poza kabiną w sytuacji, gdy nie ma właściwej infrastruktury i strzeżonych parkingów? Jak zabezpieczyć pojazd i towar? Kto weźmie odpowiedzialność za kradzieże i zniszczenia – pytał J. Buczek. Zagrożeń i wątpliwości jest zdecydowanie więcej.

W kwestii delegowania pracowników prezes ZMPD wskazał na konieczność rozdzielenia przewozów międzynarodowych, które nie są z zasady pracą w innym kraju, od  kabotażowych, będących usługą realizowaną na terenie innego państwa członkowskiego UE. Konieczna jest dokładna analiza, w jakich sytuacjach istnieje powiązanie pracownika z danym rynkiem i konieczność stosowania delegowania.

- Dumping socjalny to mit – powiedział prezes Buczek. Nie jest prawdą, że polscy kierowcy zarabiają niewiele. Mamy deficyt kierowców i to jest rynek pracownika. Sytuację reguluje sam rynek i niepotrzebna jest już „troska” polityków francuskich czy niemieckich w tym zakresie. Płace kierowców systematycznie rosną i w kosztach pracodawcy stanowią już 25 proc.

SEKCJA
Pierwsza pozycja
Drugie zdjęcie
Trzecie zdjęcie
Czwarte zdjęcie
1 z 4
2 z 4
3 z 4
4 z 4
SEKCJA

Prezes Buczek zadeklarował gotowość polskiej branży transportowej do dalszych rozmów na temat Pakietu Mobilności.

W wysłuchaniu wzięli udział także kierowcy zawodowi z Rumunii. Najważniejszą kwestią, do jakiej się odnieśli, to brak bezpieczeństwa na parkingach, co nie dotyczy jedynie kradzieży czy zniszczeń, ale także zagrożenia ich życia. Przewożą towary wartościowe, a nie ma dziś miejsc, gdzie mogą takie pojazd z ładunkiem zostawić i udać się na dłuższy odpoczynek. Informowali także o złym traktowaniu ze strony służb kontrolnych z Europy Zachodniej,  wskazując na dyskryminację.

Przedstawiciel Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (ETF) wyraził rozczarowanie zapisami Pakietu Mobilności. Jego zdaniem Komisja miała zaradzić dumpingowi socjalnemu i złej konkurencji, ale tego nie uczyniła. Według ETF w Pakiecie przewidziano zmiany w czasie pracy kierowcy, co pogorszy jego warunki pracy. Skrytykował także proponowane nowe zasady kabotażu. W kwestii odbioru odpoczynku poza kabiną przypomniał, że takie prawo funkcjonuje od lat, ale nie było kontrolowane i sankcjonowane.

Podczas ożywionej dyskusji poglądy wymienili parlamentarzyści zarówno z Europy Zachodniej, jak i Środkowo-Wschodniej. Widoczna była sprzeczność poglądów i brak woli kompromisu. Parlamentarzyści państw zachodnich jednoznacznie opowiadali się za protekcjonizmem i koniecznością ochrony kierowcy. Przedstawiciele państw z naszej części Europy podkreślali negatywne konsekwencje, jakie proponowany pakiet przyniesie wszystkim uczestnikom rynku. Podczas dyskusji, w odpowiedzi na zarzut zmuszania kierowcy do wielotygodniowej egzystencji w kabinie, Jan Buczek wskazał na poważne naruszenia polegające na wykorzystywaniu polskich, rumuńskich czy litewskich kierowców przez przedsiębiorców z Europy Zachodniej do pracy po niższych stawkach i do długiej rozłąki z domem. Kto zatem doprowadził do obecnych problemów – pytał.

Wysłuchaniu towarzyszyło duże zainteresowanie posłów czeskich, rumuńskich, szwedzkich, francuskich, niemieckich duńskich, włoskich, portugalskich, bułgarskich i brytyjskich z Grupy Socjalistów i Demokratów. Polskę reprezentowali europoseł Bogusław Liberadzki, na którego zaproszenie udział w panelu wziął Jan Buczek, oraz europoseł Janusz Zemke.          

Informacja własna ZMPD. Opr. JP

     
# Tagi użyte w informacji:




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD