INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
24 listopada br. w Ministerstwie Finansów odbyło się spotkanie nt. projektu ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, którego celem ma być zminimalizowanie nielegalnego i nieopodatkowanego obrotu towarami uznawanymi za „wrażliwe”. Chodzi przede wszystkim o towary akcyzowe, tj. paliwa silnikowe, oleje smarowe i oleje roślinne, susz tytoniowy czy skażony alkohol etylowy.
Przedstawicielem projektodawców był Wiesław Jasiński - podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, jednocześnie będący Generalnym Inspektorem Kontroli Skarbowej oraz Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej. Wiceminister Jasiński przestawił główne założenia projektowanych przepisów ustawy, które mają przeciwdziałać wyłudzaniu i niepłaceniu podatku VAT oraz podatku akcyzowego, co powoduje duże uszczuplenie wpływów z tego tytułu w budżecie państwa. To z kolei – według ministerstwa - stanowi o pilnej potrzebie wprowadzenia nowych rozwiązań prawnych w życie w jak najszybszym czasie, a więc od 1 stycznia 2017 r.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele przemysłu i handlu naftowego, przemysłu tytoniowego oraz organizacji przewoźników, w tym Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Prezes ZMPD Jan Buczek - nie kwestionując celowości wprowadzenia nowych rozwiązań w życie – wskazał, że sposób realizacji zakładanych celów nie jest właściwy. Podkreślił, że projektowane przepisy nakładają kolejne obowiązki na przewoźników drogowych, wprowadzając obowiązek zakupu i wyposażenia pojazdu w lokalizator, który zamiast monitorowania towaru będzie wskazywał jedynie poruszanie się pojazdu w ruchu drogowym. Odpowiedzialność za wykonywanie określonych czynności administracyjnych, m.in. związanych z uzyskaniem numeru referencyjnego i wprowadzaniem zmian do zgłoszenia, powinien ponosić podmiot zgłaszający albo odbierający, a nie kierowca, który w trakcie realizowanego przewozu nie ma najczęściej możliwości technicznych, aby określone dane wprowadzić. Zwrócono uwagę również na wysokie kary, które mają być nakładane na kierowcę, do 20 000 zł, których kierowca nie będzie w stanie zapłacić, co może spowodować zatrzymanie środka transportowego i poddanie go postępowaniu egzekucyjnemu.
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.