ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2015-05-15

ZMPD krytycznie ocenia propozycje zmian w ustawach



SEKCJA

Podczas posiedzenia podkomisji nadzwyczajnej Komisji Infrastruktury, które odbyło się 14 maja 2015 r., rozpatrywano dwa poselskie projekty ustaw: o zmianie ustawy o straży gminnej, ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (druk nr 2973) oraz  o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk 3222).

Podstawowym założeniem pierwszego projektu ustawy jest pozbawienie straży gminnej (miejskiej) uprawnień związanych z wykonywaniem kontroli ruchu drogowego przy użyciu urządzenia rejestrującego (fotoradaru). Jak wynika z uzasadnienia do projektu, straż miejska zamiast podejmować działania mające na celu utrzymanie porządku na terenach gminy oraz pilnowania bezpieczeństwa obywateli stała się „maszynka do robienia pieniędzy” dla samorządu. W przypadku drugiego projektu jego istota sprowadza się do zmiany utrwalonego modelu odpowiedzialności za naruszenia przepisów ruchu drogowego, ujawnione przy użyciu stacjonarnego urządzenia rejestrującego, z trybu postępowania wykroczeniowego, wymagającego ustalenia sprawcy, na postępowanie administracyjne. Wówczas odpowiedzialność ponosiłby co do zasady właściciel pojazdu lub jego posiadacz, a nie sprawca naruszenia, czyli kierujący pojazdem.
Podczas ogólnej dyskusji nad tym projektami swoje stanowisko wyrazili przedstawiciele organów administracji publicznej (MIiR, MSWiA, GITD), Policji. Krytyczne uwagi mieli także  przedstawiciele różnych organizacji społecznych, w tym obecni na posiedzeniu reprezentanci ZMPD.

Kluczową z punktu widzenia przewoźników kwestią, która została zawarta w proponowanych przepisach, jest przeniesienie odpowiedzialności za przekroczenie prędkości i niezastosowanie się do sygnałów świetlnych z faktycznego sprawcy, czyli kierowcy, na właściciela pojazdu – w tym przypadku przedsiębiorcy.

– To chyba jakaś pomyłka legislacyjna. Przecież to jasne, że mandaty powinien płacić ten, kto faktycznie złamał prawo – stwierdził dyrektor Departamentu Transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Tadeusz Wilk. W jego opinii w ten sposób na pewno nie osiągniemy poprawy stanu bezpieczeństwa na drogach, a przecież to jest podstawowym celem nowelizacji ustawy. Dyrektor Wilk zwrócił także uwagę na fakt, że w przypadku łamania przepisów przez kierowców, przedsiębiorca często stoi na straconej pozycji. Kiedy bowiem dowie się o tym, że kierowca popełnił wykroczenie, ten może już w firmie nie pracować. – W takiej sytuacji nie będziemy mieli żadnego narzędzia do tego, by ukarać sprawcę – powiedział dyr. Wilk.

 – Kary mają pełnić  zarówno funkcje represyjną, jak i prewencyjną. Ale jak to się ma do właściciela pojazdu, który nie ma żadnego wpływu na fakt naruszenia przepisów przez kierowcę? – zastanawiał się z kolei zastępca dyrektora Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel. Zaproponowany sposób karania spełnia oczywiście funkcje represyjną, ale nie w stosunku do osoby, która dopuściła się naruszenia, tylko do podmiotu, który posiada prawo do dysponowania pojazdem, co w przypadku firm transportowych oznacza przewoźnika drogowego. Na takie propozycje branża transportowa, w tym ZMPD, wyraża zdecydowany sprzeciw.

Dyskusję wywołała także propozycja egzekwowania kar w trybie administracyjnym, a nie, jak do tej pory, mandatowym. Piotr Mikiel przypomniał Rekomendacje Komitetu Ministrów Rady Europy z 1991 r., który już wtedy zwracał uwagę na konieczność zahamowania rozprzestrzeniania się sankcji administracyjnych. Tymczasem proponowane przepisy idą w zupełnie odwrotnym kierunku.

Z przedstawicielami przewoźników zgodził się m.in. dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Łukasz Twardowski: projekt zmian z pewnością wymaga dopracowania – powiedział. Z tym również zgodzili się obecni na posiedzeniu posłowie, którzy zaproponowali, aby przedstawiciele organizacji społecznych przedstawili swoje propozycje rozwiązań do następnego posiedzenia podkomisji. Niezależnie od tego podkomisja zwróci się o opinię prawną do Biura Analiz Sejmowych.

Informacja własna ZMPD. Opr. PG

SEKCJA

SEKCJA

SEKCJA

SEKCJA

SEKCJA

SEKCJA

SEKCJA

     
# Tagi użyte w informacji:
komisja infrastrukturyZMPDministerstwo infrastruktury i rozwoju




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD