INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Niemieckie próby narzucenia zagranicznym przewoźnikom obowiązku wypłacania stawki minimalnej gwałcą zasady, na których zbudowana jest Unia Europejska i są dyktatem politycznym. Niemcy niszczą unijny dorobek ostatnich dwóch dekad i wypowiedziały w ten sposób innym państwom wojnę handlową.
Podstawą działania jednolitego, funkcjonującego od 1993 roku, rynku w UE są cztery swobody: przepływu osób, towarów, usług i kapitału. – Umożliwiają one bardziej wydajną alokację „czynników produkcji”. Pewne kraje czy regiony są efektywniejsze ekonomicznie w określonych dziedzinach, a pozostałe – w innych – tłumaczy doradca prezesa Pracodawców RP Jacek Brzozowski. Przypomina, że likwidacja barier w przepływie dóbr, usług i środków produkcji daje możliwość uzyskania korzystniejszych cen zarówno w eksporcie, jak i w imporcie, tym samym umożliwia koncentrację na działaniach o wysokiej efektywności.
- Powstają więc warunki do wzrostu, rozumianego jako trwały i zrównoważony wzrost gospodarczy, o który przecież chodzi wszystkim krajom członkowskim. W dużej przenośni: w takim modelu Niemcy bogacą się, produkując znakomite samochody i proszki do prania, a Polska czerpie korzyści ekonomiczne z faktu bycia największym graczem na rynku międzynarodowych przewozów drogowych w UE – wyjaśnia Brzozowski.
- Dlatego próba narzucenia polskim firmom niemieckiej płacy minimalnej to cofnięcie się do czasów unii celnej, czyli sprzed 1993 roku - twierdzi doradca prezesa Pracodawców RP.
Spojrzenie z drugiej strony
Niemcy zgromadzili sporo danych dotyczących przewozów międzynarodowych. Niestety, nawet najnowsze raporty nie są w pełni reprezentatywne, a w niektórych wypadkach można uważać je za wręcz kontrowersyjne.
Niemcy już od dłuższego czasu zbierali i analizowali dane dotyczące rynku przewozów międzynarodowych. To właśnie ich analiza skłoniła do objęcia przepisami o płacy minimalnej w Niemczech także przewozów międzynarodowych. Przyglądamy się dwóm najnowszym raportom, opublikowanym w 2014 roku.
Od kwietnia do czerwca 2014 roku niemiecka Inspekcja Transportowa (Bundesamt fur Guterverkehr – BAG) skontrolowała 1 800 kierowców niemieckich i zagranicznych. Wśród nich największy odsetek (38 proc.) stanowili niemieccy, następnie rumuńscy (14 proc.), czescy (13 proc.) i bułgarscy (6 proc.). Trudno uznać te dane za reprezentatywne, skoro według danych Toll Collect, polskie zestawy stanowią 12 proc. ruchu ciężarowego.
Więcej w artykułach: "Niemiecki dyktat" oraz "Spojrzenie z drugiej strony" w najnowszym wydaniu czasopisma „Przewoźnik”
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.