ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
Brexit
2018-02-02

Co po Brexicie? Konferencja ZMPD, 2 lutego 2018 r.



SEKCJA

SEKCJA
Przedstawiany powyżej skrócony zapis konferencji. Poniżej znajdują się pełne zapisy obydwu paneli.
SEKCJA
SEKCJA
SEKCJA

W piątek 2 lutego 2018 r. w Warszawie odbyła się międzynarodowa konferencja „Brexit - konsekwencje dla transportu drogowego”, której organizatorem było Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

   

SEKCJA
Otwierając konferencję prezes ZMPD Jan Buczek podkreślił, że dla branży międzynarodowego transportu drogowego opuszczenie przez Wielką Brytanię struktur Unii Europejskiej jest, obok zaproponowanego przez Komisję Europejską w maju 2017 r. Pakietu Mobilności, jedną z najważniejszych kwestii dotyczących przyszłości tej gałęzi polskiej gospodarki. - Biznes boi się niewiedzy. Dlatego ZMPD, działając w interesie dużej grupy przedsiębiorców, którzy wożą towary pomiędzy kontynentem a Wielką Brytanią, chce aktywnie szukać odpowiedzi na pytanie, co po Brexicie – powiedział Jan Buczek. - Naszym obowiązkiem jest budowanie świadomości problemu wśród polityków i decydentów polskich oraz europejskich, jak również przygotowywanie firm transportowych na nadchodzące problemy. I temu ma służyć nasza dzisiejsza dyskusja – dodał prezes ZMPD.
SEKCJA

Uczestnikami podzielonej na dwa panele dyskusyjne („Obawy i zagrożenia dla branży transportu i logistyki” oraz „Możliwe scenariusze dla branży transportu i logistyki”) konferencji odbywającej się pod patronatem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka byli m.in. ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce Jonathan Knott, wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego prof. Bogusław Liberadzki, wiceminister infrastruktury Justyna Skrzydło, przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Bogdan Rzońca oraz europosłowie - Elżbieta Łukacijewska i Kosma Złotowski. Udział wzięli także reprezentanci brytyjskiej administracji oraz liczna grupa przewoźników z Polski i z zagranicy.

 

SEKCJA
Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce Jonathan Knott zabierając głos podczas otwarcia konferencji wyraził pogląd, powtarzany później przez innych uczestników spotkania, że wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nie będzie oznaczać zakłóceń w dotychczasowym swobodnym przepływie osób, towarów i usług. - Dziś można mieć nadzieję, że w kilkuletnim okresie przejściowym .dostęp do rynku będzie podlegał dotychczasowym zasadom. Chcemy zbudować nowe więzy ekonomiczne o największym możliwym dostępie do rynku dla obu stron - powiedział J. Knott.
Wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego Bogusław Liberadzki przypomniał, że w negocjacjach omówiono już m.in. sprawy dotyczące statusu osób, ale nadal nie wiadomo, jak będzie wyglądał dostęp do rynku.
Bogdan Rzońca, przewodniczący Komisji Infrastruktury Sejmu RP, przychylił się do poglądu, że nadal będziemy wspólnie robić robić dobre interesy.

Wiceminister infrastruktury Justyna Skrzydło odczytała list od ministra Andrzeja Adamczyka.


MINISTER INFRASTRUKTURY
Andrzej Adamczyk


Nr. DSW.II.0720.1 .MR. 1

                                                          Pan Jan Buczek
                                                          Prezes Zrzeszenia Miedzynarodowych 
                                                          Przewoźników Drogowych

dziękuję za zaproszenie do udziału w dzisiejszej konferencji Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych dot. Brexitu. Jestem przekonany, że będzie to dogodna okazja do wymiany poglądów i opinii na temat wyzwania, z którym właśnie się mierzymy.

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej z całą pewnością będzie miało wpływ na wszystkie sektory europejskiej gospodarki. Z punktu widzenia resortu infrastruktury, obszarami, na które wpłynie Brexit są lotnictwo oraz transport drogowy, szczególnie w wymiarze międzynarodowym.

Właśnie dlatego spotykamy się dzisiaj w tak szerokim gronie, aby wymienić poglądy na temat obecnych uwarunkowań oraz możliwych scenariuszy wynikających z Brexitu dla sektora TSL.

Pragnę podkreślić, że w Polsce za koordynację negocjacji ze Zjednoczonym Królestwem odpowiada Ministerstwo Spraw Zagranicznych, z którym ściśle współpracujemy. Przyjęliśmy założenie, że negocjatorem procesu z ramienia Unii Europejskiej jest Komisja Europejska, która może liczyć na wsparcie Polski.

Wierzymy, że w najbliższych tygodniach Rada Europejska przyjmie wytyczne i mandat negocjacyjny dla Komisji Europejskiej, które umożliwią sprawne przeprowadzenie Brexitu.

Naszym wspólnym celem powinno być ukształtowanie przyszłych relacji w sposób gwarantujący zachowanie podstawowych, uniwersalnych swobód przepływu towarów, osób i usług. W tym kontekście, szczególne znaczenie będzie odgrywała sprawna, niezakłócona realizacja usług przewozowych w międzynarodowym transporcie drogowym.

Bez efektywnego transportu, trudno byłoby wyobrazić sobie utrzymanie, czy wzrost obecnych obrotów handlowych między naszymi krajami, które według danych z 2016 r. wynosiły 12 mld euro w eksporcie oraz 4 mld euro w imporcie. Warto pamiętać, że Wielka Brytania od wielu lat należy do dziesięciu najważniejszych partnerów handlowych Polski, a polskie firmy transportu drogowego mają istotny udział w realizacji tej wymiany handlowej.

W tym kontekście należy przypomnieć, że Polska wykonuje najwięcej operacji kabotażowych na terenie Zjednoczonego Królestwa ze wszystkich państw członkowskich UE. Polscy przewoźnicy zajmują znaczącą pozycję na rynku międzynarodowych przewozów drogowych do Zjednoczonego Królestwa. 80% tych przewozów wykonują pojazdy ciężarowe niezarejestrowane w Zjednoczonym Królestwie, z czego 23% - przewoźnicy polscy.

Dlatego też należy kontynuować wysiłki na rzecz zapewnienia sprawnie funkcjonującego europejskiego sektora TSL, nie powinniśmy promować rozwiązań ograniczających swobodę prowadzenia działalności gospodarczej przez naszych przedsiębiorców.

W dobie coraz powszechniej stosowanych środków protekcjonistycznych wprowadzanych przez część państw członkowskich UE, które wspólnie z naszymi partnerami ze Zjednoczonego Królestwa ocenialiśmy jako wysoce ryzykowne dla konkurencyjności europejskiej gospodarki, szczególnie zależy nam na utrzymaniu wspólnego stanowiska w tym zakresie również w świetle negocjacji przyszłych relacji bilateralnych.

Nie sposób nie wspomnieć, że w toku dotychczasowych prac nad Pakietem Mobilności wielokrotnie prezentowaliśmy zbieżność poglądów, którego fundamentalnym przesłaniem zawsze było sprawne funkcjonowanie europejskiego sektora międzynarodowych przewozów drogowych. Mam nadzieję, że niezależnie od przyjętych ostatecznie rozwiązań w wyniku negocjacji Brexitu to nie ulegnie zmianie.

Zapraszam Państwa do udziału w dyskusji. Wyrażam nadzieję na konstruktywną wymianę poglądów, która pozwoli na przedstawienie istotnych dla Państwa kwestii, jakie powinny zostać uwzględnione podczas negocjacji Brexitu. Głos sektora transportu drogowego będzie niezwykle przydatny w formułowaniu polskiego stanowiska.

 
SEKCJA

SEKCJA

Uczestnicy pierwszego panelu dyskusyjnego skupili się na obawach i zagrożeniach, jakie Brexit stwarza dla branży transportu i logistyki.

Moderatorem panelu był profesor Wojciech Paprocki ze Szkoły Głównej Handlowej.

W panelu wzięli udział: Paul O'Sullivan, zastępca dyrektora ds. dróg Departament Transportu z Wielkiej Brytanii; Elżbieta Łukacijewska – poseł do Parlamentu Europejskiego, Duncan Buchanan – zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktura, Licencje i Informacja w brytyjskim Stowarzyszeniu Przewoźników Drogowych (RHA); Marek Tarczyński – przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISIL), Isabelle Maitre – szefowa Stałego Przedstawicielstwa przy Unii Europejskiej, Krajowej Francuskiej Federacji Przewoźników (FNTR); Barbara Edelmuller-Generaux – współwłaściciel firmy transportowej BATIM Transport Międzynarodowy i Spedycja Sp. j. oraz Joanna Popiołek – zastępca dyrektora Departamentu Transportu w  Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD).
 


SEKCJA
SEKCJA

Panel drugi poświęcono omówieniu prawdopodobnych scenariuszy dla branży transportu i logistyki po Brexicie.

Moderatorem panelu był Matthias Maedge, delegat generalny IRU w Brukseli.
 


SEKCJA

Udział w panelu II wzięli: Kosma Złotowski, poseł do Parlamentu Europejskiego, Tomasz Michalak, attaché ds. celnych w Stałym Przedstawicielstwie RP przy Unii Europejskiej; Bogdan Oleksiak, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury; Arthur van Dijk – prezes organizacji Transport i Logistyka z Holandii (TLN); Pauline Bastidon, szefowa ds. Polityki europejskiej w Stowarzyszeniu Transportu Towarowego  (FTA) w Wielkiej Brytanii; Roxana Ilie z Narodowej Unii Przewoźników Drogowych Rumunii (UNTRR); Martin Johnson, zastępca dyrektora ds. Transportu, Energii I Środowiska,  Departament ds Wyjścia z UE - Wielka Brytania oraz Karen Wheeler, generalny dyrektor ds. Koordynacji Granic w Urzędzie ds. Podatków i Ceł w Wielkiej Brytanii.
SEKCJA
SEKCJA SEKCJA SEKCJA
SEKCJA


Relacje w mediach

Brexit – konsekwencje dla polskich przewoźników

Brexit stanowi poważne wyzwanie dla dużego sektora polskiej gospodarki, o czym mówił w Polskim Radiu 24 prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek.
(…) - Jeżeli chodzi o transport, jest to dla nas - przewoźników - bardzo wielka niewiadoma i ogromny niepokój. Wiąże się to z tym, że nasze władze milczą, negocjatorzy dyskutują i najczęściej mówi się o prawach tych, którzy już opuścili Polskę i którzy dla niej nie pracują. Tymczasem nie mówi się o gospodarce i o tych, którzy dla Polski pracują, czyli o przewoźnikach, którzy budują budżet w dużym stopniu – mówił Buczek.

Dodał, że "wciąż nie wiadomo w jakiej formule odejdzie Wielka Brytania od wspólnego rynku, czy będzie kontrola paszportowa, czy będzie kontrola celna"

Więcej na stronie Polskie Radio 24
Tam też można wysłuchać zapisu całej rozmowy.
 

Szykujemy się na najczarniejszy scenariusz

Przewoźnicy drogowi obsługujący handel towarami z Wielką Brytanią powinni przygotować się na czarny scenariusz po Brexicie - uważa prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) Jan Buczek. Ostrzega on przed najgorszym.
- Wydaje mi się, że powinniśmy się skupić na najczarniejszym scenariuszu. Wielu klientów wycofa się z handlu z Wielką Brytanią. Będą uruchomione nowe połączenia promowe i wokół tych portów będą powstawać firmy obsługujące w zakresie celnym i technicznym potok towarów - powiedział Buczek podczas konferencji.
Prezes ZMPD nie wyobraża sobie, żeby Wielka Brytania utrzymała tak wysoki poziom wymiany towarów, jak jest w chwili obecnej i to będzie niestety strata zarówno dla Wielkiej Brytanii, jak i dla wszystkich państw, które obecnie z Wielką Brytanią handlują, przekonywał.

(…) Z kolei szefowa Stałego Przedstawicielstwa przy UE Krajowej Federacji Przewoźników z Francji Isabelle Maitre zwróciła uwagę, że w przypadku Brexitu wyzwaniem będzie stworzenie sprawnej kontroli celnej towarów na granicy z Wielką Brytanią, co będzie wymagało zarówno czasu, jak i pieniędzy.

Więcej w informacji PAP na Business Insider Polska
 

Brexit może zachwiać polską branżą transportu drogowego

Być może największym skutkiem, jaki brexit przyniesie dla transportu towarów z Europy kontynentalnej do Wielkiej Brytanii i z powrotem, będzie przesunięcie dużego ich wolumenu z dominującego dziś ich przewozu samochodami na statki.
(…) Największe obawy przedstawicieli transportu drogowego budzi wprowadzenie odpraw celnych na granicy UE – Wielka Brytania, co może wydłużyć czas przewozu. Słabym pocieszeniem, patrząc z punktu widzenia nierozwiązanych nadal kwestii, jest to, że zmiany nie nastąpią od marca 2019 r. (wtedy nastąpi formalny rozwód Wielkiej Brytanii z UE). Dwustronne relacje biznesowe pozostaną w zasadzie bez zmian do marca 2021 roku, tj. do końca okresu przejściowego. To jednak jest krótki horyzont dla podejmowania kluczowych decyzji biznesowych. (…) - Nadal do wyjaśnienia jest szereg kluczowych spraw dla biznesu, w tym transportu, a brak informacji jest wrogiem dla planowania przez nich działalności – mówił wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego Bogusław Liberadzki podczas konferencji: Brexit - konsekwencje dla transportu drogowego. Debatę 2 lutego w Warszawie zorganizowało Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Nie wiadomo np., jak będą wyglądały bilateralne relacje w handlu zagranicznym i na jakich zasadach zostaną oparte. To rodzi kolejne pytania, na jakich zasadach dostęp do rynku na Wyspach będą miały firmy transportowe z UE-27.
(…) Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce Jonathan Knott podkreślił, że w grudniu rząd brytyjski potwierdził wolę podejścia do „płynnego i gładkiego brexitu”, a co znajduje potwierdzenie ze strony przedstawicieli KE. Naszym naczelnym priorytetem jest taki kształt wzajemnej umowy gospodarczej, aby dostęp do obu rynków był oparty na maksymalnie podobnych jak obecnie zasadach – powiedział ambasador. W szczególności ma to dotyczyć właśnie transportu. Według wypowiedzi ambasadora, zakłada się „eliminować wszelkie trudności przy przekraczaniu granicy”.

Więcej na stronie wnp.pl


Brexit uderzy w polskich transportowców? 

Brexit może negatywnie wpłynąć na polską branżę transportu drogowego. Niewykluczone są poszerzone procedury na granicy oraz dłuższe kolejki. Jak na razie nie ma żadnych uzgodnień w tej sprawię pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską.
Transport drogowy stanowi jeden z kluczowych elementów współpracy między Wielką Brytanią a Unią Europejską. Duży udział ma w tym Polska – wskazuje ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce Jonathan Knott. (…) 1200 ciężarówek z Polski wjeżdża na teren Wielkiej Brytanii każdego dnia – podkreśla ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce.

Dlatego też polskie firmy transportowe niepokoi Brexit. Nie wiadomo bowiem jeszcze, jak za kilka lat będzie wyglądał transport drogowy do Wielkiej Brytanii. – Dla nas perspektywa kilku lat to jest dosłownie chwila. Dla naszych decyzji o inwestowaniu to właśnie ta chwila jest bardzo, bardzo ważna – zaznacza prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek.
(…) Wielka Brytania chce, aby dalsza współpraca z Unią Europejską opierała się m.in. na jak największym dostępie do wzajemnych rynków.

Więcej na stronie Radia Maryja

 

Przewoźnicy drogowi o konsekwencjach Brexitu

Zwiększenie procedur, kolejki na granicach, zahamowanie handlu i kryzys polskich firm przewozowych. To możliwe konsekwencje wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. (…) Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek mówi Informacyjnej Agencji Radiowej, że Brexit do duża niewiadoma dla polskich przewoźników. Podkreśla on, że polscy przewoźnicy obsługują prawie jedną czwartą wymiany handlowej między Wielką Brytanią a Unią Europejską. Zakłócenia spowodowane Brexitem, w jego opinii, skutkowałyby wydłużeniem kolejek w portach po obu stronach Kanału La Manche.

Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce Jonathan Knott podkreśla, że po okresie przejściowym, który możne potrwać do 2021 roku, jego krajowi zależy na dobrych relacjach z resztą wspólnoty. (…) Partnerstwo powinno być oparte o nowe relacje ekonomiczne, wysokie standardy, praktyczne wdrożenie regulacji i jak najlepsze możliwości dostępu do rynków.

Więcej na stronie IAR

Przewoźnicy obawiają się następstw brexitu

Do 2021 r. polscy przewoźnicy jeżdżący do Wielkiej Brytanii mają korzystać z dotychczasowych ułatwień. Władze w Londynie deklarują, że brexit nic w tym obszarze nie zmieni, ale transportowcy boją się zmian.
(…) Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek przyznaje, że warunki wyjścia spędzają sen z powiek przedsiębiorców. – Dla naszej branży brexit, obok Pakietu Mobilności, to sprawa zasadnicza. Niewiedza to największy problem dla biznesu, bowiem nasze inwestycje są na lata – wyjaśnia Buczek.
Ambasador Wielkiej Brytanii Jonathan Knott podkreśla, że brytyjski rząd jest świadomy, że 1200 polskich ciężarówek wjeżdża codziennie do Wielkiej Brytanii. – Nasz cel to zachowanie tego ruchu bez przeszkód i to jeden z kamieni węgielnych naszych przygotowań, bez wprowadzenia pozwoleń, z obecnym systemem uznania wzajemnego firm.

Więcej w Rzeczpospolitej

Brexit  to kłopoty dla wszystkich przewoźników

(…) Wraz z rozwodem z UE mogą powrócić cła, kontrole graniczne czy kolejki. Tego dotyczyła piątkowa konferencja „Brexit. Konsekwencje dla transportu drogowego” zorganizowana przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Uczestniczyli w niej przewoźnicy z Polski, Francji czy Holandii, a także przedstawiciele administracji rządowej znad Wisły i Tamizy, europarlamentarzyści i eksperci.

(…) Zasadnicze wątpliwości dotyczą tego, czy Wielka Brytania pozostanie w Europejskim Obszarze Gospodarczym, czy będzie w Unii Celnej oraz na ile będzie stosować prawodawstwo unijne, a na ile własne regulacje. Co istotne, na dalszym honorowaniu uprawnień przewoźników zależy w równym stopniu transportowcom z kontynentu i z Wysp.
– Jedną z kluczowych kwestii jest wzajemne uznawanie licencji dla przewoźników – podkreślała Isabelle Maitre z Krajowej Federacji Przewoźników we Francji (FNTR). W podobnym tonie wypowiadał się Duncan Buchanan ze Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych w Wielkiej Brytanii. (…) Z kolei Joanna Popiołek z ZMPD przyznaje, że z punktu widzenia polskich firm najlepszym rozwiązaniem byłoby, aby po brexicie obowiązywały analogiczne zasady jak w modelu szwajcarskim (gdzie nie ma obowiązku uzyskiwania zezwoleń). Jednak w Szwajcarii zabroniony jest kabotaż. A na możliwości wykonywania takich przewozów na Wyspach także po brexicie zależy zarówno firmom polskim (dziś wykonującym takich zleceń najwięcej), jak i francuskim.
Przewoźnicy obawiają się też wzrostu kosztów związanych z powrotem do kontroli celnych, weterynaryjnych czy fitosanitarnych na granicach, na wypadek opuszczenia przez Wielką Brytanię Unii Celnej.

Więcej w Gazecie Prawnej
 

 

SEKCJA

Problemów na pewno niestety nie zabraknie


Niewiedza to największy problem dla biznesu - powiedział Jan Buczek. - ZMPD działając w interesie dużej grupy przedsiębiorców, którzy wożą towary między kontynentem a Wyspami, chce aktywnie szukać odpowiedzi na pytanie, co po brexicie. Dlatego zorganizowaliśmy tę konferencję. Naszym obowiązkiem jest budowanie świadomości problemu wśród polityków i decydentów polskich oraz europejskich, jak również przygotowanie firm transportowych na nadchodzące, w najbliższym problemy. I temu ma służyć nasza dzisiejsza dyskusja – dodał prezes ZMPD.
Ambasador Wielkiej Brytanii Jonathan Knott wystąpieniu zapewnił, iż brexit nie będzie oznaczał zakłóceń w dotychczasowym swobodnym przepływie osób, towarów i usług, a następnie dodał, iż w trakcie okresu przejściowego, dotychczasowe zasady nie powinny się zmienić. Będziemy chcieli zbudować nowe więzy ekonomiczne o największym możliwym dostępie do rynku dla obu stron - podsumował najogólniej jak tylko się dało.


Więcej na www.pgt.pl
     
# Tagi użyte w informacji:
brexit




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD