ZMPD - Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników DrogowychZMPD - Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników DrogowychPrzedstawicielstwo w Brukseli










ZMPDTIRBranżaSzkoleniae-SklepUsługi"Przewoźnik"OgłoszeniaKatalog FirmKontakt






  OFERTA  
Pismo branżowe "Przewoźnik" >>
Zapraszamy do czytania "Przewoźnika" na naszej stronie. Oferujemy również wygodną prenumeratę wydania papierowego.
     
SKLEP ZMPD >>
Zapraszamy do korzystania z naszej wyselekcjonowanej oferty sklepu internetowego.
  
      
Gwarancja ubezpieczeniowa
Program ubezpieczeń dedykowany dla klientów systemu viaTOLL,
dla umów z odroczoną płatnością 
     
     
Zwrot podatku VAT >>
Sekcja Serwisowa ZMPD świadczy usługę zwrotu podatku VAT zapłaconego przy zakupie oleju napędowego oraz przejazdów autostradowych
Bezpieczna giełda transportowa
Wytyczne dla przewoźników w sprawie bezpiecznego korzystania z giełd transportowych
  
Ubezpieczenia OCP i OCS >>
LUTZ ASSEKURANZ specjalizuje się w dziedzinie ubezpieczeń dla transportu, spedycji i logistyki
   
Pośrednictwo wizowe >>
Dla firm zrzeszonych w ZMPD pośrednictwo w uzyskaniu wiz dla kierowców zawodowych do Federacji Rosyjskiej oraz Republiki Białorusi
Eurobrokers >>
UBEZPIECZENIE DO LICENCJI! Specjalna, tania oferta dla członków ZMPD, sprawdź tutaj.
   


  Wiadomości dnia  

Od 2019 r. w szkole zdobędziesz prawo jazdy kat. C i C+E

Starania ZMPD przynoszą efekt – jest zapowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej, że  od 2019 r. w szkołach branżowych I stopnia w klasach o profilu kierowca-mechanik uczniowie będą mogli podejść do egzaminu na prawo jazdy kat. C, natomiast w szkołach branżowych II stopnia w klasach o profilu technik transportu drogowego pozostanie możliwość zdobycia uprawnień na prawo jazdy kat. C+E.

Coraz bardziej dotkliwie odczuwany przez firmy transportowe brak kierowców staje się już poważnym problemem dla całej polskiej gospodarki. Według szacunków, rodzime przedsiębiorstwa potrzebują ok. stu tysięcy wykwalifikowanych pracowników na tym stanowisku. Jak zwiększyć liczbę kierowców dla branży transportowej – na to pytanie starano się znaleźć odpowiedź podczas seminarium, które odbyło się 27 listopada 2017 r. w Ministerstwie Rozwoju.

Zdaniem przedstawicieli branży, nauka zawodu kierowcy w szkołach branżowych to być albo nie być polskich firm transportowych. Dlatego też z dużym zainteresowaniem przyjęto informację o planowanych zmianach w programach nauczania przekazanych przez  naczelnik w Departamencie Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Ministerstwie Edukacji Narodowej Emilię Maciejewską.
 
Zapowiedź wprowadzenia do podstawy programowej treści z zakresu przygotowania do uzyskania prawa jazdy kategorii C jest potwierdzeniem wcześniejszych deklaracji minister edukacji narodowej Anny Zalewskiej w tej kwestii. To wynik intensywnych działań ZMPD, które zaczynają przynosić spodziewany efekt. Do tej pory na przeszkodzie stały badania lekarskie, które musi przejść uczeń. Na szczęście problem ten został już rozwiązany. – Jesteśmy po rozmowach z Ministerstwem Zdrowia. Zgadzamy się, że badania lekarskie i psychologiczne powinien przejść kandydat do szkoły. Dodatkowo badania psychologiczne powinny zostać powtórzone przed uzyskaniem prawa jazdy kat. C – powiedziała Emilia Maciejewska, przypominając jednocześnie, że prawo jazdy kat. C+E można zdobyć nie tylko w dwuletniej policealnej szkole kształcącej technika transportu drogowego, lecz także m.in. na kwalifikacyjnych kursach zawodowych. Podkreśliła dużą rolę, jaką odgrywa Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce w kwestii doradztwa zawodowego, przypominając działania ZMPD, m.in. ogólnopolską kampanię na rzecz podejmowania nauki zawodu  kierowcy w szkołach i przygotowanie filmu promującego tę profesję.

Dyrektor Centralnego Ośrodka Szkoleń ZMPD Euzebiusz Jasiński podkreślił, że to na państwie spoczywa obowiązek edukowania przyszłych kierowców, podobnie jak ma to miejsce w przypadku przyszłych rolników czy górników. Odniósł się w tej wypowiedzi do pomysłu przedstawionego przez Marcina Wolaka z Fundacji Polski Instytut Transportu Drogowego, by implementować na polski grunt brytyjski pomysł, polegający na kredytowaniu młodych ludzi i gwarantowaniu tego kredytu przez pracodawcę. – To mija się z celem – powiedział dyr. Jasiński. Wtórowała mu wiceprzewodnicząca Komisji Rewizyjnej ZMPD Małgorzata Zdrodowska, która podważyła sens angażowania się przedsiębiorców w rodzące duże ryzyko gwarancje finansowe. – Od wielu lat mówimy o modelu finansowania szkolnictwa zawodowego w Polsce. Kilka razy wskazywaliśmy na istniejące w Europie różne systemy. Warto się tymi pomysłami zainteresować – dodał dyrektor COS.

– Nam nie chodzi o szkolenie ludzi do egzaminu państwowego, lecz o kształcenie kierowców – powiedział z kolei wiceprzewodniczący Rady ZMPD i jednocześnie przedsiębiorca Euzebiusz Gawrysiuk. – Jako pracodawca wielokrotnie miałem do czynienia z absolwentami różnych kursów organizowanych np. przez powiatowe urzędy pracy. Proszę mi wierzyć, że taki absolwent, mimo posiadania odpowiednich dokumentów, nie nadaje się do pracy na trasach międzynarodowych. Nic dziwnego, skoro jest szkolony na „dziesiątkach”, a musi jechać w trasę 40-tonową, 16,5-metrową ciężarówką. Taki człowiek nie wie nic o pracy zawodowego kierowcy. Właśnie dlatego od wielu lat zabiegamy o to, by to w szkołach uczyć tego zawodu – powiedział Gawrysiuk.

Zwrócił także uwagę na fakt, że skoro poszczególne ministerstwa liczą na zaangażowanie pracodawców z branży transportowej w proces kształcenia w szkołach branżowych, to przedsiębiorcy oczekują od rządu stworzenia takich aktów prawnych, które pozwolą na związanie absolwenta z konkretnym przedsiębiorstwem. – Musimy mieć gwarancję, że po zdobyciu zawodu młody człowiek będzie pracować w naszej firmie. Na dziś takiej gwarancji nie ma – powiedział Euzebiusz Gawrysiuk. Rozwiał także mity dotyczące płacy kierowców. – Płacimy nawet więcej niż Niemcy. Problem w tym, że struktura wynagrodzeń w Polsce jest inna niż u naszego sąsiada. Tam wszystko jest zaliczane do płacy. U nas składa się ona z płacy zasadniczej, a także diet, ryczałtu za nocleg, dodatku za pracę w godzinach nocnych, nadgodzin, itd. – dodał przedstawiciel Zrzeszenia.

Druga część konferencji została poświęcona możliwościom zdobycia środków pochodzących z funduszy unijnych na kształcenie przyszłych kierowców. Naczelnik wydziału wdrażającego środki unijne w łódzkim Urzędzie Marszałkowskim Arkadiusz Tokarski oraz przedstawiciele Departamentów Zarządzania Regionalnymi Programami Operacyjnymi Urzędów Marszałkowskich Województwa Podkarpackiego i Pomorskiego zaprezentowali doświadczenia z realizacji projektów przeznaczonych dla osób zainteresowanych uzyskaniem prawa jazdy kat. C, C+E (w tym uczniów) w tych województwach w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych.

Opr. ZMPD/DWSK/PG

     
   « powrót

facebook.com/ZMPDwPolsce
youtube.com/user/ZMPD
e-sklep ZMPD
Mercedes-Benz Trucker Academy
 
HUSSAR  ANGELS
TRANSPASS
 
bezpłatne szkolenia
Opłaty drogowe na Węgrzech z ZMPD
ograniczenia 2016
ZMPD planer



Regulamin   |    Mapa serwisu   |    Adobe Reader   |    Reklama   |    Wszystkich wejść: 6114682    Partner - giełda transportowa TimoCom