INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Temat czasu pracy kierowców zdominował posiedzenie Forum Transportu Drogowego, które odbyło się w środę 5 lipca 2017 r. w siedzibie Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.
Przedstawiciele 41 organizacji przewoźników skupionych w Forum Transportu Drogowego (z obecnymi po raz pierwszy przedstawicielami Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracodawców Transportu Ponadnormatywnego) dyskutowali o proponowanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmianach w strukturze wynagrodzeń kierowców, polegających na pełnym oskładkowaniu i opodatkowaniu pensji do kwoty 4263 zł, przy zwolnieniu od tych obciążeń pozostałej części wynagrodzenia ponad tę sumę.
Zdaniem wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita pomysł MRPiPS jest racjonalny. Namawiał przewoźników do podjęcia na ten temat rzetelnej dyskusji. – Jeśli wypracujemy kompromis, polegający na znalezieniu takich rozwiązań, które z jednej strony nie zrujnują przedsiębiorców, a z drugiej podniosą wśród kierowców poczucie opieki socjalnej, będziemy mieli mocny argument w dyskusji z Komisją Europejską w sprawie płacy minimalnej. Udowodnimy, że jesteśmy w stanie na swoim podwórku rozwiązać trudny problem wynagrodzenia kierowców – apelował minister Szmit.
Prezes ZMPD Jan Buczek dziękując ministrowi Szmitowi za aktywne działanie i głośny sprzeciw na forum europejskim wobec zawartych w Pakiecie Mobilności propozycji Komisji Europejskiej podkreślił jednocześnie fakt, że nowe propozycje dotyczące wynagradzania kierowców są przez przewoźników absolutnie nie do zaakceptowania. – Kierowcy doskonale rozumieją nasze problemy. To myślący ludzie, którzy wiedzą, że to nie jest odpowiedni moment, by podnosić koszty pracy – dodał prezes ZMPD. Zgodzili się z nim inni uczestnicy. Argumentowali, że przy przyjęciu propozycji ministerstwa, koszty pracodawcy wzrosłyby o 1700 zł w przeliczeniu na jednego kierowcę.
– Polski transport międzynarodowy jest w bardzo złej kondycji. Jeśli podniesiemy kierowcom płacę minimalną, będzie to kolejny gwóźdź do trumny naszej branży. Dziś nas na to po prostu nie stać – powiedział Piotr Litwiński z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego. – Płaca minimalna jest w Polsce ustalona i dla wszystkich identyczna. Jeśli chcemy zrobić wyjątek dla kierowców, to można wprowadzić kontrakty, z których zainteresowani sami opłacaliby składki – dodał Piotr Litwiński. – Płace kierowców powinny być kształtowane w bezpośredniej relacji pracownik – pracodawca – powiedział z kolei Euzebiusz Gawrysiuk. Sławomir Kostjan zauważył natomiast, że nieuchronnie zbliża się konfrontacja ze związkami zawodowymi, bowiem sytuacja finansowa przewoźników nie pozwala na skokowy wzrost wynagrodzeń. Już teraz funkcjonują na granicy rentowności.
Uczestnicy FTD zgodzili się, że wspólne stanowisko zostanie ostatecznie wypracowane w najbliższych dniach.
Informacja własna. Opr. ZMPD/DWSK/PG
# | Nazwa | Pobierz |
1 | Stanowisko FTD w sprawie płacy kierowców | pobierz PDF |
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.