INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
Przewoźnicy z województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego spotkali się na Zebraniu Regionalnym Członków ZMPD. Obrady odbyły się 16 marca 2017 r. na zamku w Gniewie.
W części seminaryjnej omawiane były skutki wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 roku w sprawie ryczałtów za noclegi kierowców. Jednoznacznej odpowiedzi na pytanie - co dalej z ryczałtami – nadal nie ma. Piotr Mikiel, zastępca dyrektora Departamentu Transportu ZMPD, potwierdził, że ciągle brakuje formalnej wykładni przepisów i nie wiadomo, czy od wypłacanych ryczałtów powinny być naliczane składki ZUS. Andrzej Olechnicki przedstawił pismo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jego zdaniem zawiera ono zapowiedź, że ryczałty zostaną objęte składką.
Dyrektor Departamentu Transportu ZMPD Tadeusz Wilk informował o działaniach związanych z europejską dyrektywą o delegowaniu pracowników oraz o tak zwanym pakiecie drogowym. Nie ma wątpliwości, że część krajów „starej Unii”, próbuje walczyć z konkurencją ze strony polskich przewoźników, stosując praktyki protekcjonistyczne i dążąc do niekorzystnych dla Polski rozstrzygnięć w prawie wspólnotowym. Wyraźnym przejawem takich tendencji było paryskie spotkanie dziewięciu państw nazwane Sojuszem Drogowym. Pod pretekstem troski o prawa pracownicze uczestnicy spotkania wsparli takie rozwiązania, które prowadzą do ograniczania roli naszych przewoźników na rynku europejskim. - Co w tej sprawie robi ZMPD – pytał Cezary Klepacki z Torunia. Prezes Jan Buczek obszernie relacjonował starania Zrzeszenia na rzecz budowy koalicji wśród organizacji przewoźników z innych państw europejskich. ZMPD zorganizowało kilka spotkań, ostatnie w grudniu 2016 roku. Przedstawiciele Zrzeszenia uczestniczyli też aktywnie w konsultacjach organizowanych przez innych, m.in. Rumunów i Czechów. Cel jest jeden, mobilizowanie innych krajów do sprzeciwu wobec praktyk niszczących rzetelną konkurencję na rynku UE. Chęć aktywnego uczestnictwa w debacie europejskiej o przyszłości transportu była też powodem uruchomienia przedstawicielstwa ZMPD w Brukseli.
Uczestniczący w spotkaniu poseł Stanisław Lamczyk również wskazywał na konieczność szukania sojuszników w sprawach europejskich: Dyplomacja i jeszcze raz dyplomacja – mówił.
Krytykę postawy części państw europejskich stawiających na protekcjonizm zawierało też wystąpienie posła Piotra Króla. Jego zdaniem trzeba konsekwentnie wskazywać na przykłady łamania prawa, którego ofiarami padają polscy przewoźnicy i kierowcy w innych krajach. Dokumentowanie takich przypadków może pomóc w prowadzeniu twardego dialogu z naszymi przeciwnikami.
Znaczną część porządku obrad wypełniła dyskusja. Jej uczestnicy wskazywali problemy nękające ich firmy. Marek Eron krytykował brak górnej granicy odpowiedzialności przewoźnika w transporcie krajowym. W relacjach międzynarodowych mamy Konwencję CMR, który wyznacza granicę, w kraju nie. Andrzej Olechnicki podjął częsty problem kontroli nacisku osi. Przypomniał postulat środowiska, zgodnie z którym jeżeli pojazd nie przekracza dopuszczalnego dmc powinien być zwolniony z kontroli nacisku. Rafał Olszewski krytykował wysokie kary, które grożą przewoźnikom, jeżeli do ich pojazdów wtargną nielegalni imigranci, próbujący dostać się do Wielkiej Brytanii.
Podczas podsumowania dyskusji Jan Buczek mówił m.in. o kształceniu kierowców i działaniach ZMPD, które przyczyniły się do uruchomienia w Polsce 51 klas o profilu kierowca-mechanik. Teraz trzeba doprowadzić do zmian w przepisach, które umożliwią zdobywanie przez uczniów kategorii prawa jazdy C i C+E. - Koło zamachowe poszło w ruch, ale musimy je nadal nakręcać – mówił Jan Buczek.
Zebranie zakończyła uroczystość przekazania Dyplomów Honorowych IRU dla wyróżniających się kierowców. Odebrała je Małgorzata Łagód z Przedsiębiorstwa Usługowo-Handlowego Trans-Rach Mirosław Łagód.
Wyróżnieni dyplomami kierowcy to: Waldemar Czerniewicz, Piotr Grzybek, Wojciech Kaszubowski, Jacek Sławomir Kowalski, Adam Różycki, Marek Wiśniewski.
Informacja własna ZMPD. Opr. SJ
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.