INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
90 proc. firm zatrudniających polskich kierowców i wykorzystujących różnice płacowe do prowadzenia nieuczciwej konkurencji reprezentuje kapitał zagraniczny. Taką informację przekazał uczestnikom dyskusji zorganizowanej 15 marca 2017 r. przez Krajową Sekcję Transportu Drogowego NSZZ Solidarność Roberto Parrillo, przewodniczący Sekcji Transportu Europejskiej Federacji Pracowników Transportu.
Zdaniem Roberto Parrillo nie można tolerować sytuacji, w której 75 proc. wypłaty odbieranej przez kierowcę składa się z diety oraz innych dodatków nieopodatkowanych i nieoskładkowanych przez ZUS. - To nie do przyjęcia – mówił gość z Belgii - jeżeli polski przewoźnik wozi towar z Hiszpanii do Belgii, jest to legalne, nielegalne jest, jeżeli płaci kierowcy polskie stawki.
Z taką interpretacją nie zgodziła się Joanna Jasiewicz, ekspert TLP: - Polska strona widzi to inaczej, uważamy, że decydujący o sposobie wynagradzania powinien być kraj pochodzenia przewoźnika.
- Polscy przewoźnicy dzięki niższym kosztom zdobyli rynek europejski, a teraz z powodu nadpodaży usług, a więc niskiej rentowności, nie chcą inwestować w pracowników – tak interpretował problem Tadeusz Kucharski, przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”. Krytykował sytuację, w której kierowca dostaje stawkę minimalną plus 6 tysięcy dodatków bez podatku i ZUS. - Te proporcje trzeba odwrócić – mówił Tadeusz Kucharski.
- Nie mówmy o różnicy płac, mówmy o różnicach ekonomicznych pomiędzy starą a nową Unią - ripostował Tadeusz Wilk z ZMPD. - My wciąż gonimy bogatszych, a ci, którzy gonią, muszą biec szybciej niż uciekający. Zdaniem Tadeusza Wilka nieuczciwą konkurencję napędzają firmy zagraniczne, które zatrudniają kierowców z państw Europy środkowo-wschodniej. Potwierdzeniem jego tezy było wystąpienie Roberto Parrillo, który potwierdził, że 90 proc. podmiotów wykorzystujących polskich kierowców do dumpingowania rynku UE ma kapitał zagraniczny. Tadeusz Wilk deklarował gotowość kontynuowania dyskusji pomiędzy pracodawcami a stroną związkową. Jako dobre miejsce do dalszych poszukiwań kompromisu wskazał nowo powstały zespół ds. transportu drogowego Rady Dialogu Społecznego.
Informacja własna ZMPD. Opr. SJ
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.