ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2017-03-08

7 marca 2017 r. Przewodniczący Regionów ZMPD rozmawiali o najtrudniejszych problemach transportu



SEKCJA

Kłopoty wynikające z protekcjonizmu państw „starej Unii”, zarobki i kształcenie kierowców – wokół tych spraw toczyła się dyskusja podczas spotkania Przewodniczących Regionów ZMPD, które odbyło się 7 marca 2017 r. w Słubicach koło Płocka.

Europejskie sprawy socjalne

Zarobki kierowców to temat, który zdominował pierwszą część spotkania. Wypłaty kierowców składają się z pensji, często w wysokości minimalnego wynagrodzenia, oraz z „nieozusowanych” dodatków. Mimo wypłat sięgających kilku tysięcy złotych związki zawodowe uważają, że kierowcy są wyzyskiwani przez pracodawców i źle opłacani. - Płacimy minimalne pensje, bo kierowcy chcą jak najwięcej na rękę – mówił Piotr Kopczyński, dodając: - Związki zawodowe chcą czego innego niż kierowcy. Zdaniem Zygmunta Sieńki pracodawcy są oceniani niesprawiedliwie. Koszty zatrudnienia kierowcy są wysokie, a wypłaty zgodne z przepisami: - U mnie nikt nie płaci pod stołem. Nie chcę być bez przerwy oskarżany o wyzysk pracowników. Zaproponujmy kierowcom, że, jeśli zechcą, ozusujemy całe ich zarobki. Zobaczymy, ilu się zgłosi. Zdaniem Jana  Paździorko chętnych będzie niewielu. Kierowcy, zwłaszcza młodzi, chcą dostawać jak najwięcej na rękę.

Prezes ZMPD Jan Buczek mówił o rozmowach ze związkowcami: - Stanowisko związkowców jest oczywiste – chcą wysokich zarobków i wysokich emerytur, a to oznacza wzrost kosztów zatrudnienia. Zdaniem Jana Buczka taka postawa oznacza brak pola do kompromisu. Zastępca dyrektora Departamentu Transportu ZMPD Piotr Mikiel mówił, że rozmów ze związkowcami nie da się jednak uniknąć, a dyr. DT Tadeusz Wilk informował o pierwszych działaniach Zespołu ds. Transportu Drogowego, jaki powstał na wniosek Rady Dialogu Społecznego. Zespół będzie zajmował się problematyką socjalną i płacami w branży.

Kształcenie kierowców

ZMPD zabiega o stworzenie w Polsce systemu kształcenia kierowców zawodowych poprzez wprowadzenie w szkołach branżowych I stopnia nauczania w zawodzie kierowca-mechanik do kategorii prawa jazdy „C” oraz w szkołach branżowych II stopnia - nauczania w zawodzie technik transportu drogowego do kategorii „C+E”.

Zawód kierowca-mechanik został przywrócony na listę zawodów MEN w 2015 roku. Skutkiem tej decyzji było utworzenie 43 klas w szkołach zawodowych. Powstały, mimo że obecnie kształcenie może się kończyć kategorią „B”. Dużą wartość ma jednak zapewnienie pełnej kwalifikacji wstępnej w wymiarze 280 godzin. Wiceprzewodniczący Rady ZMPD Euzebiusz Gawrysiuk – pomysłodawca projektu przywrócenia nauczania – uważa, że obecnie największym problemem jest zapewnienie uczniom należytych praktyk zawodowych. Jan Buczek zapowiada, że ZMPD zamierza wspomagać przewoźników zainteresowanych organizowaniem w swoich firmach praktyk zawodowych w uzyskiwaniu kwalifikacji pedagogicznych.

- W moim mieście (Białymstoku) mamy do czynienia z sytuacją, w której dobra szkoła chce uruchomić klasę, ale brakuje decyzji władz lokalnych – informowała Małgorzata Zdrodowska. Z jej wypowiedzi wynika, że potrzebne są rozmowy z samorządami. Na 8 marca ZMPD zaplanowało w Gostyninie konferencję „Kształcenie kierowców – jak dostosować kształcenie kierowców do rosnących potrzeb rynku pracy”. Najliczniejszą grupę uczestników konferencji mają stanowić właśnie przedstawiciele powiatów i szkół.  

Protekcjonizm

Przewodniczący  Regionów ZMPD krytycznie oceniali europejskie przepisy o delegowaniu pracowników. Tadeusz Wilk przypomniał, że ZMPD stoi na stanowisku, że transport drogowy powinien być wyłączony spod przepisów dyrektywy o delegowaniu. Przepisy dyrektywy to element praktyk protekcjonistycznych państw „starej Unii”, podobnie jak Sojusz Drogow,  czyli porozumienie dziewięciu państw, którego efektem może być ograniczenie udziału polskich przewoźników w rynku europejskim.

Co faktycznie planuje Komisja Europejska? Według nieoficjalnych dokumentów i ustnych przecieków, o których mówił Tadeuszu Wilk: chodzi między innymi o likwidację letter boxów, czyli firm bez siedzib, psujących rynek lub uproszczenie kabotażu poprzez zmniejszenie do pięciu dni dozwolonego czasu przy jednoczesnej likwidacji limitu operacji transportowych. Nie wszystkie projektowane zmiany oznaczają pogorszenie warunków wykonywania transportu na rynku europejskim. - ZMPD angażuje się w dialog międzynarodowy i budowanie koalicji na rzecz ochrony interesów przewoźników z państw Europy Środkowo-Wschodniej. To wymagające zadanie, a efekty nie zależą bezpośrednio od Zrzeszenia – mówił T. Wilk.  Reakcją na protekcjonizm niektórych państw, na przykład Francji, powinna być  akcja bojkotu francuskich wyrobów - proponowano. Można np. zrezygnować z zakupów francuskich ciężarówek.    

Informacja własna ZMPD. Opr. SJ  

     




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD