INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
W Białej Podlaskiej 21 lutego 2017 r. spotkali się przewoźnicy drogowi oraz przedstawiciele władz państwowych, samorządów, szkół i władz oświatowych na debacie dotyczącej funkcjonowania i perspektyw przywróconego od obecnego roku szkolnego nauczania zawodu kierowcy – mechanika. Seminarium ZMPD zorganizowali Jarosław Jakoniuk – prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników w Białej Podlaskiej oraz wiceprezes OSP, a zarazem członek Rady ZMPD Sławomir Kostjan.
Było to kolejne z całej serii spotkań, poświęconych tej ważnej dla polskiego transportu sprawie, które w ostatnim czasie odbyły się w kilku regionach. Niewątpliwe korzyści z reaktywacji nauczania tego potrzebnego zawodu to jedna strona medalu, drugą stanowią problemy związane z koniecznością dopracowania zasad nauczania przedmiotu. – Jesteśmy gotowi ze swej strony świadczyć daleko idącą pomoc i współpracę ze szkołami, które podjęły się utworzenia nowego kierunku – zadeklarował w imieniu przewoźników na spotkaniu prezes ZMPD Jan Buczek.
W województwie lubelskim utworzono aż siedem klas z nową specjalizacją, w Zespole Szkół w Trawnikach, Zasadniczej Szkole Zawodowej w Kijanach, Zasadniczej Szkole Zawodowej w Nałęczowie, Zasadniczej Szkole Zawodowej nr 5 w Chełmie, Zasadniczej Szkole Zawodowej w Milejowie, Zespole Szkół nr 1 w Łukowie i w Zespole Szkół w Piaskach. Obecni na spotkaniu dyrektorzy szkół zgłosili wiele wniosków wypływających z pierwszych doświadczeń. Dyrektor Zespołu Szkół w Piaskach Waldemar Szałek mówił o konieczności takiej zmiany programu nauczania, aby uczniowie wychodzili ze szkoły z prawem jazdy kat C i C+E oraz pełnym przygotowaniem do egzaminu na kwalifikację wstępną, co wymaga nie tylko zmian formalnych, ale także zwiększenia finansowania. Taka samą opinię przedstawił m.in. dyrektor Zespołu Szkół nr 2 w Białej Podlaskiej Daniel Sikona. I zaapelował, aby przyszli pracodawcy na stałe włączyli się do współpracy ze szkołami już na etapie rekrutacji i przygotowania nauczycieli do nowej specjalizacji oraz udostępniali swoje bazy techniczne. Podobnego zdania byli wiceprezydent Białej Podlaskiej Michał Litwiniuk oraz dyrektor bialskiej delegatury kuratorium Małgorzata Kiec.
Szkoły potrzebują pomocy od instytucji państwa – taki był kolejny wniosek uczestników spotkania. Może zaangażowałyby się urzędy pracy – mówili. Problem w tym, że urzędy świadczą pomoc bezrobotnym, a nie tym, którzy bezrobocia chcą uniknąć i taki był kontekst wypowiedzi dyrektora PUP w Białej Podlaskiej Edwarda Tymoszyńskiego. – Przekonajcie do działania tych na górze – z kolei apelował starosta radzyński Lucjan Kotwica.
- Idealnie byłoby, gdyby ciężar finansowy wzięło na siebie państwo – to pogląd Stanisława Żmijana, wiceprzewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury. Żadna szkoła nie podoła takim wydatkom, bo potrzebne są nie tylko podręczniki, ale także zaplecze techniczne. Tymczasem brak kierowców to przecież problem gospodarczy. MEN powinien się włączyć, mogą to zrobić także organizacje pozarządowe. Warto też, zdaniem posła Żmijana, powtórnie przeanalizować kwestie wieku wymaganego dla badań psychologicznych oraz dla kategorii C. Ten pogląd wsparł poseł Adam Abramowicz, który poinformował o wystąpieniu do minister Anny Zalewskiej, aby wszyscy absolwenci szkół posiadali już uprawnienia do wykonywania zawodu.
***
Opr. ZMPD/DWSK/AW
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.