ZMPD w POLSCE
LOGOWANIE | REJESTRACJA | EN

Aktualności

News
2016-11-17

Polska pozwana za drogi do Trybunału Sprawiedliwości UE. Jan Buczek: to pozytywna informacja



SEKCJA

17 listopada 2016 r. Komisja Europejska skierowała do Trybunału Sprawiedliwości UE sprawę przeciwko Polsce w związku z systemem zezwoleń na przemieszczanie się po drogach określonymi samochodami ciężarowymi

Przekazujemy poniżej treść komunikatu prasowego Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska podjęła decyzję o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości UE sprawy przeciwko Polsce w związku z nieprawidłowym wdrożeniem dyrektywy Rady 96/53/WE w sprawie maksymalnych obciążeń i wymiarów określonych pojazdów drogowych. Polska ogranicza w szczególności swobodę przemieszczania się po jej sieci dróg niektórymi samochodami ciężarowymi, nawet jeżeli pojazdy te są zgodne z normami unijnymi.

Zgodnie z przepisami prawa polskiego, aby móc poruszać się po drogach drugorzędnych samochodami ciężarowymi o nacisku osi przekraczającym osiem lub dziesięć ton, należy uzyskać specjalne zezwolenie od właściwego zarządcy dróg. Konieczne jest to nawet w przypadku, gdy obciążenie tych samochodów jest zgodne z przepisami unijnymi, co powinno gwarantować prawo do poruszania się po tych drogach bez uzyskiwania dodatkowych zezwoleń. Sytuacja ta dotyczy wielu pojazdów ciężarowych wykorzystywanych w transporcie na duże odległości.

W Polsce drogi są zarządzane przez różne organy administracji (gminne, powiatowe, wojewódzkie i centralne), konieczne może być zatem uzyskanie wielu zezwoleń na pojedynczy przejazd. Ponadto procedura uzyskania zezwolenia jest czasochłonna. Sytuacja ta prowadzi to znacznych obciążeń dla przewoźników i stanowi przeszkodę we właściwym funkcjonowaniu rynku wewnętrznego w sektorze transportu.

W lutym 2016 r. Komisja Europejska przesłała władzom polskim uzasadnioną opinię. Polska nie dostosowała jednak swoich przepisów do prawa unijnego, Komisja Europejska podjęła zatem decyzję o skierowaniu sprawy przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości UE.
 
Kontekst
W dyrektywie Rady 96/53/WE ustanowiono wspólne normy dotyczące ciężaru i wymiarów pojazdów drogowych określonej kategorii, takich jak pojazdy ciężarowe. Stosowanie różnych norm w poszczególnych państwach członkowskich mogłyby utrudnić ruch transgraniczny i miałoby niekorzystny wpływ na uczciwą konkurencję.

Na znacznej większości dróg Polska ogranicza dopuszczalną masę na oś do dziesięciu ton lub ośmiu ton, to jest poniżej wartości 11,5 tony określonej w dyrektywie. Do wielu dużych miast, ośrodków przemysłowych i gospodarczych, platform logistycznych i gdyńskiego portu kontenerowego w Polsce można dotrzeć jedynie drogami, na których dopuszczono do ruchu jedynie pojazdy o małym nacisku osi. Ma to negatywny wpływ na sprawne funkcjonowanie transportu drogowego w Polsce.

SEKCJA


Prezes ZMPD Jan Buczek: to pozytywna informacja

- Wczoraj KE skierowała do Trybunału Sprawiedliwości UE sprawę przeciwko Polsce w związku z systemem zezwoleń na przemieszczanie się po drogach określonymi samochodami ciężarowymi. To chyba powód do zadowolenia dla przewoźników z ZMPD, tym bardziej, że była to jedna z najważniejszych spraw, którymi Zrzeszenie zajmuje się od kilku lat.
- Istotnie, jest to bardzo dobra informacja. Jednak jest zbyt wcześnie, aby ogłosić sukces, bo to jest tylko jeden z formalnych etapów sporu. Musimy poczekać na rozstrzygniecie unijnego Trybunału Sprawiedliwości.
My nie godziliśmy się na tworzenie w Polsce dróg niezgodnych z prawem unijnym. Wysyłaliśmy dziesiątki pism i petycji  do przedstawicieli rządu, Parlamentu, Komisji Europejskiej. Przekonywaliśmy też europarlamentarzystów do zmiany tego nonsensu.

- Proszę trochę przybliżyć ten problem.
- Chodzi o to, że nasze państwo – jak i wszystkie inne państwa europejskie - dopuściło do ruchu ciężkie pojazdy samochodowe, konstrukcje doskonałe, przebadane pod katem bezpieczeństwa w ruchu i ekonomicznej optymalności. Określenie środka ciężkości załadowanego nominalnie pojazdu nie może następować na biurku urzędnika, już wcześniej zrobił to konstruktor. Państwo polskie dopuściło te samochody do ruchu, ale nie dało możliwości ich pełnego wykorzystania….
Przewoźnik musiał ręcznie przekładać towar albo zrezygnować z przewozu, bo w perspektywie czekały go wysokie kary.
W międzyczasie następowały próby wycofania się z tych przepisów, ale nie rozwiązano problemu. Ale my nieustępliwie i konsekwentnie działaliśmy. Dziś można uznać, że skutecznie. Polscy urzędnicy najchętniej by budowali, remontowali drogi, a potem ograniczali dostęp do nich dla transportu. Co jest ekonomicznie nieuzasadnione, bo oznacza zastąpienie jednego pojazdu ciężarowego kilkunastoma innymi, czyli faktycznie większe obciążenie ruchu.
W związku z tym nadal będziemy robić wszystko, by i w tym zakresie w naszym kraju nastąpiła normalność.

SEKCJA


Polska dostosowuje sieć drogową do unijnych standardów

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ze zdziwieniem przyjmuje wiadomość o skierowaniu przez Komisję Europejską skargi przeciwko Polsce do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w związku z niedostosowaniem sieci drogowej do nośności 11,5 t/oś. Ministerstwo oczekuje na szczegółowe uzasadnienie.

Cały komunikat Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa

SEKCJA


Ministerstwo wydłuży sieć dróg dostępną dla transportu ciężkiego

- Wierzę, że porozumiemy się z Komisją Europejską w sprawie dopuszczenia ruchu ciężkiego na sieć dróg krajowych – zapewnia wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.

Ministerstwo zaskoczone jest skierowaniem skargi do Trybunału Sprawiedliwości UE, ponieważ jeszcze w lipcu resort wyjaśnił UE sytuację i kroki jakie podejmuje, aby ułatwić transportowi ciężkiemu funkcjonowanie. Resort przekazał KE harmonogram wydłużania sieci dróg dostępnej dla samochodów z naciskiem 11,5 tony na oś.

Wiceminister obiecał, że najpóźniej za kilka miesięcy wydłuży dostępną dla transportu ciężkiego sieć dróg krajowych o ponad 2 900 km. – Trwają ostatnie prace i w najbliższych miesiącach połowa  sieci dróg krajowych dostępna będzie dla samochodów z naciskiem do 11,5 tony na oś – obiecuje minister. Wskazuje jednocześnie, że w Polsce jest blisko 3 tys. zarządców dróg. Drogami zarządzają województwa, powiaty, miasta na prawach powiatu i gminy. – Rząd nie może narzucać samorządom, jakie samochody dopuścić na drodze – podkreśla wiceminister. Dodaje, że w porozumieniu z Ministerstwem Finansów będzie rozdzielał sięgającą 300 mln zł subwencję ogólną, aby trafiała do samorządów budujących drogi  do magazynów do fabryk.

Ministerstwo Infrastruktury otrzymało dodatkowy miliard złotych na remonty dróg krajowych i te fundusze przyspieszą wzmocnienie sieci drogowej. Wiceminister przekazał 785 mln zł na remont czternastu odcinków dróg krajowych.

Zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Andrzej Maciejewski wskazał, że podniesienie standardu na całości dróg krajowych do 11,5 ton na oś będzie kosztować 53 mld zł.

Kwestia dostępności dróg dla pojazdów z naciskiem na oś 11,5 tony pojawiła się w latach 90., gdy Polska przygotowywała się do wejścia do UE. – W Polsce budowano drogi na 10-tonowy nacisk osi, a wcześniej ośmio- i sześciotonowe – przypomniał dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów Leszek Rafalski. Dodaje, że pod naciskiem przewoźników rząd dopuścił taki sam tabor jak używany w Unii Europejskiej, do czego nie były przystosowane polskie drogi.

Informacja własna ZMPD. Opr. RP

     
# Tagi użyte w informacji:
komisja europejska




Filtr info.

Najnowsze
Najstarsze
Kategorie

Pokaż




Tagi abc..







Ceny ON

Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150       Tydzień 42/2019 r.       Niemcy EUR 1,258       Francja EUR 1,468       Hiszpania EUR 1,229      WB GBP 1,318     Rosja RUB 46,150      


Waluty













Partner strategiczny ZMPD



Partnerzy biznesowi





Należymy do



Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce



ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.

Na skróty

-

Regulamin


-

Reklama


-

Usługi ZMPD


-

Sklep ZMPD