INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
26 kwietnia 2016 roku swoje pierwsze posiedzenie odbyła Społeczna Rada Konsultacyjna powołana 12 kwietnia br. decyzją nowego Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
ZMPD wielokrotnie zwracało się do Głównego Inspektora TD o reaktywowanie Rady celem umożliwienia podnoszenia problemów związanych z kontrolą przewoźników drogowych, głównie w kontekście ochrony przed nieuczciwa konkurencją.
W obradach uczestniczyli z jednej strony przedstawiciele GITD z Głównym Inspektorem Alvinem Gajadhurem na czele, z drugiej - przedstawiciele środowiska przewoźników drogowych reprezentujących organizacje z całego kraju.
W pierwszej części spotkania Główny Inspektor poinformował o pracach nad nową ustawą o Inspekcji Transportu Drogowego, a przedstawiciele GITD omówili zamierzenia Inspekcji w najbliższym czasie. Przedstawili również informację o wynikach kontroli przewozów realizowanych przez ITD, ze zwróceniem uwagi na kontrolę przewoźników zagranicznych pod kątem prawidłowości posiadanych przez nich zezwoleń na przewozy w Polsce.
Dyskusję zdominowały trzy zagadnienia:
1.Usytuowanie Inspekcji Transportu Drogowego.
Zebrani zdecydowanie wypowiadali się nad pozostawieniem Inspekcji w strukturach Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, bowiem zagadnienia transportu drogowego są specyficzne i wymagają dużej znajomości tematu, zatem łączenie ich z innymi, np. w strukturach Policji, mogłoby znacznie ograniczyć działania w zakresie ochrony polskiego rynku transportowego. Zwracano przy tym uwagę na potrzebę intensyfikacji przez Inspekcję działań dotyczących ochrony rynku, podobnie jak to ma miejsce w wielu innych krajach.
2.Kontrola zezwoleń na wykonywanie przewozów przez przewoźników zagranicznych.
Tylko wprowadzenie zintegrowanego elektronicznego systemu kontroli zezwoleń i wprowadzanie wyników kontroli do systemu w czasie realnym umożliwi ich efektywność. Połączenie z systemem winny mieć wszystkie służby posiadające uprawnienia do kontroli – to podstawowy wniosek z dyskusji na ten temat. Dotychczasowe systemy kontrolne - chociaż w ostatnim czasie bardziej efektywne - niestety nie zapewniają właściwej ochrony rynku.
3.Kontrola masy pojazdów poruszających się po drogach.
Szczególnie ożywiona dyskusja w tym temacie dotyczyła nieefektywności kontroli nacisków osi pojazdów. Zwracano uwagę na fakt, że jeżeli masa całkowita pojazdu nie przekracza masy dopuszczalnej, nie powinien on być ważony osiowo. Zwrócono również uwagę na sposób klasyfikacji dróg w Polsce, który uzależnia dopuszczalne naciski na drogach nie od faktycznego stanu tych dróg, a od instytucji zarządzającej drogą. Wówczas konsekwencją przeklasyfikowania na przykład drogi krajowej na wojewódzką jest automatyczne obniżenie jej nośności. ZMPD od wielu lat podnosi ten temat, proponując nawet projekty konkretnych zmian przepisów prawa. Zebrani jednomyślnie stwierdzili, że działania zmierzające do uregulowania tej sytuacji powinny być prowadzone wspólnie przez całe środowisko, ale wspierane również przez ITD.
Obie strony doszły do wniosku, że w ramach Rady Konsultacyjnej należy powołać dwa specjalistyczne zespoły, które powinny przygotować propozycje szczegółowych rozwiązań w zakresie omawianych na spotkaniu spraw celem skierowania ich do dalszego pilnego procedowania.
Ustalono także, że kolejne spotkanie Społecznej Rady Konsultacyjnej powinno odbyć się w okresie 1,5 do 2 miesięcy.
Informacja własna ZMPD. Opr. TW
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.