INFO:
Zaloguj się w portalu zmpd.pl
INFO:
Zarejestruj się w portalu zmpd.pl
Aktualności
19 kwietnia 2016 r. odbyła się w Brukseli konferencja dotycząca transportu drogowego, zorganizowana przez Komisję Europejską. Konferencje otworzyła Violeta Bulc, komisarz ds. Transportu. Uczestniczyli w niej również przedstawiciele administracji państw członkowskich, instytucji Unii Europejskiej, organizacji międzynarodowych oraz przedstawiciele pracodawców, jak również pracowników transportu drogowego, w tym ZMPD i IRU.
W swoim wystąpieniu komisarz Bulc podkreśliła, że w pakiecie Inicjatyw Drogowych należy zwrócić szczególną uwagę na poprawę warunków funkcjonowania Jednolitego Rynku, w tym uczciwych warunków pracy, a także dalszy rozwój i wykorzystanie zintegrowanych technologii cyfrowych, zapewnienie interoperacyjności elektronicznych systemów opłat drogowych, ograniczanie emisji dwutlenku węgla, jak również poprawę bezpieczeństwa w transporcie drogowym.
Zdaniem komisarz Bulc poszczególne kraje członkowskie nie powinny dokonywać własnych interpretacji przepisów unijnych poprzez wprowadzanie protekcjonistycznych przepisów krajowych, ponieważ takie działania prowadzą do zakłóceń w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.
Przewodniczący Komisji Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim Michael Cramer w swoim wystąpieniu zwrócił szczególną uwagę na sprawę kontroli i implementacji zasad społecznych, w tym na fakt nieprzestrzegania przez niektóre przedsiębiorstwa transportowe przepisów unijnych i stosowanie dumpingu socjalnego, co - jak to określił w mocnych słowach - jest rodzajem współczesnego niewolnictwa. Można było odebrać wystąpienie Cramera jako, w pewnym sensie, usprawiedliwienie działań protekcjonistycznych niektórych krajów unijnych. Niemniej jednak w opinii przewodniczącego Komisji Transportu i Turystyki kraje unijne obecnie nie potrzebują nowych przepisów, natomiast potrzebują lepszego wdrażania już istniejących.
Michael Nielsen, delegat generalny Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) podkreślił konieczność stworzenia dobrej współpracy miedzy krajami członkowskimi, efektywnego wdrażania istniejących przepisów i skutecznych, zharmonizowanych praktyk kontrolnych oraz objęcia niektórymi przepisami unijnymi pojazdów poniżej 3,5 t dmc. Zwrócił również uwagę, że dyrektywa 96/71/WE, dotycząca delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, nie powinna mieć zastosowania do pracowników świadczących usługi transportu drogowego.
Uczestnicy konferencji prezentowali również różne stanowiska w kwestii dalszej liberalizacji przewozów kabotażowych oraz utworzenia specjalnej agencji, która nadzorowałaby transport drogowy w Unii Europejskiej.
Podczas konferencji odbyły się również warsztaty dotyczące kwestii socjalnych, w których udział brali reprezentanci organizacji różnych krajów. Przedstawiciel ZMPD zwrócił uwagę na problem związany z działaniami protekcjonistycznymi niektórych krajów (Niemcy, Francja, Belgia). W kwestii odbierania przez kierowców odpoczynku w kabinie pojazdu podkreślił, że odpowiedzialności w tej sprawie nie mogą ponosić tylko przedsiębiorcy i kierowcy, z uwagi na brak odpowiedniej infrastruktury, z której mogliby korzystać kierowcy.
Chociaż w wystąpieniach prezentowanych podczas konferencji nie przedstawiono szczegółów dotyczących nowelizacji wspólnotowego prawa transportowego, to jednak większość uczestników z zadowoleniem przyjęła deklarację komisarz Bulc o doprecyzowaniu i ujednoliceniu interpretacji już istniejących przepisów, a nie tworzeniu nowych regulacji dotyczących transportu drogowego.
Informacja własna ZMPD. Opr. AGA/ TW
Filtr info.
Popularne tagi
Tagi abc..
Ceny ON
Waluty
Partner strategiczny ZMPD
Należymy do
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce
ZMPD jest największym polskim stowarzyszeniem w branży transportu drogowego, istniejącym od 1957 roku.